Ikeas klimatsmartare köttbulle är framtagen av Jessie Sommarström

Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström lanserar ny köttbulle tillsammans med Ikea.
Årets Kock-vinnaren Jessie Sommarström har tagit fram en ny köttbulle till Ikea. Köttbullen är gjord av svenskodlade baljväxter och kött.

2025 är det 40 år sedan Ikea började servera en alldeles egen version av den klassiska köttbullen. Nu introducerar de en ny köttbulle som utvecklats av Årets kock -vinnaren Jessie Sommarström. Köttbullen består av hälften kött och hälften färs på hela, svenskodlade, baljväxter.

Jessie Sommarström, vinnare av Årets Kock 2022, har under flera år baserat sin matlagningsfilosofi på att göra det enkelt att äta mer växtbaserat. Efter att ha vunnit titeln Årets Kock 2022 har hon gjort avtryck med sin hållbara matlagning där hon skapat 50/50-rätter. Den första i ordningen var Årets Rätt 2023 som var köttbullar med tomatsås och pasta där köttbullarna var gjorda på 50% kött och 50% på svenskodlade baljväxter.

I fjol lanserades en 50/50 pannbiff
Under 2024 inledde Årets Kock och Jessie Sommarström ett samarbete med IKEA där Jessie tog fram en modern version av den klassiska pannbiffen. Rätten blev snabbt en favorit bland kunderna på Ikea och under de första fyra månaderna såldes 200 000 portioner. Och för att nu uppmärksamma att köttbullen funnits på Ikea i fyrtio år har Årets Kock och Jessie Sommarström tagit fram en modern version av den klassiska köttbullen för Ikea.

– Jag är mycket stolt över samarbetet med Ikea och Årets Kock vill tillsammans med Jessie Sommarström fortsätta att inspirera till att dryga ut våra mest älskade husmansrätter, traditionella och moderna, för att minska klimatpåverkan och bidra till en bättre hälsa, Helene Kugelberg, VD Årets Kock AB.

Att dryga ut kötträtter med baljväxter och andra växtbaserade ingredienser är en traditionell metod i svensk matlagning som på senare år glömts bort. Nu uppmärksammas det på nytt genom denna moderna version av den klassiska köttbullen.

– Jag är otroligt glad att få göra detta tillsammans med Ikea, ett varumärke som enligt mig alltid ligger i framkant. Att de nu tar världens mest kända köttbulle in i framtiden genom att göra den mer hälsosam är verkligen inspirerande och ett bevis på mod och en vilja att blicka framåt, säger Jessie Sommarström.

Köttbullen kommer att säljas under en begränsad period, med start måndagen den 10 februari och kommer att kosta 45 kronor. Jessie Sommarströms version av köttbullen serveras med samma tillbehör som den traditionella köttbullen – med gräddsås, lingonsylt och gröna ärtor. Kunden kan sedan välja mellan kokt potatis och potatismos.

Källa och foto: Ikea

Läs också