Kalles Kaviar byter färg på tuben

Kalles Kaviar kommer i höst i en ny färg.
Kalles Kaviar kommer i höst i en ny färg.

Kalles, en svensk livsmedelsikonen och ofta ett inslag på hotellfrukostarna i Sverige, kommer under hösten att byta färg på sin ikoniska tub. Men det är bara för en begränsad period.

Kalles kaviartub har en ikonisk design och en destinkt blå tub, men för att visa att de stödjer Bröstcancerförbundets arbete mot bröstcancer kommer de under hösten att byta färg. Till rosa.

Med en ny kampanj med budskapet ”Du har väl inte glömt att klämma?” och rosa kaviartuber vill Kalles sprida kunskap om självundersökning och vikten av tidig upptäckt av bröstcancer.

– Vår karaktäristiska tub är en självklar budbärare om att kaviar är gott på mackan. Men tänk om tuben också skulle kunna bli en påminnelse om något mycket viktigare än så, säger Ann Kalling, marknadschef för Kalles på livsmedelsföretaget Orkla Foods.

Under vecka 35–40 byter Kalles skepnad till stöd för Bröstcancerförbundets arbete och de klassiska blå tuberna blir istället rosa.

– Med budskapet ”Du har väl inte glömt att klämma?” vill vi påminna Sveriges kvinnor att själva undersöka sina bröst en gång i månaden för att upptäcka bröstcancer, säger Ann Kalling.

Läs också