Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion

 
  • Krögaren Pontus Frithiof  tillsammans med Gihan Mauris från The Tea Centre of Stockholm och chefssommelieren Mario E. Moroni.

    Krögaren Pontus Frithiof tillsammans med Gihan Mauris från The Tea Centre of Stockholm och chefssommelieren Mario E. Moroni.

  • På restaurang La Tour finns en särskild te-meny där teerna matchas med olika rätter.

    På restaurang La Tour finns en särskild te-meny där teerna matchas med olika rätter.

Föregående
Nästa
 
Pontus Frithiof och Mario E. Moroni lanserar en egen te-kollektion som kommer att serveras på deras restauranger och säljas på utvalda ställen.

Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof och chefssommelieren Mario E. Moroni har alltid vurmat för te-traditionen och tar ett nytt steg genom att visa hur te, precis som vin, kan lyfta och förhöja smaken av mat och olika rätter. I mitten av november lanseras duons te-kollektion som består av tre unika blandningar; Georgia Peach, Breakfast at Tiffanys och Cherry Fandango. 

– Te är ingen traditionell måltidsdryck i Sverige, men vi vill förändra det genom att visa hur te kan berika smakupplevelsen, både som dryck och som krydda i maten. Vi är oerhört stolta över vår unika te-kollektion, framtagen och förpackad med omsorg. Vår vision är att gästerna ska upptäcka te på nya sätt, i sällskap av mat och cocktails, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.  

Från och med mitten av november kommer deras restaurang La Tour och Le Bar, som ligger högst upp i DN-skrapan i Stockholm,  att erbjuda flera te-upplevelser. I Salongen rekommenderar Mario och sommelier Emil Larsson teer till middagsmenyn och på helgerna på La Tours populära afternoon tea. I Le Bar har det tagits fram nya cocktails på te och champagne. Te-kollektionen finns även på Pontus samtliga restauranger på Arlanda och i Stockholm. 

– Jag har alltid varit svag för utsökta teer, och att få skapa våra egna har länge varit en dröm. Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter. Detta är bara en början, och vi ser fram emot att vidareutveckla konceptet med kurerade te-provningar och annat, säger Mario E. Moroni, delägare och chefssommelier Pontus Group.

 Blandningarna har skapats i nära samarbete med Gihan Mauris från The Tea Centre of Stockholm och te-burkarnas design har tagits fram med design- och varumärksbyrån Identity Works.  Tillsammans har de provat en rad olika teer för att utveckla tre distinkta blandningar med olika ursprung och karaktärer: Georgia Peach – ett japanskt grönt te med persika och fläder, Breakfast at Tiffanys – ett indiskt svart te som passar perfekt till frukost, och Cherry Fandango – ett fruktigt körsbärste.

Pontus Frithiofs te-kollektion:

Georgia Peach: Ett japanskt grönt te från Yunnan med smak av persika och fläder. Perfekt till lättare rätter som ceviche eller som en sommarcocktail. Förpackad i en orange burk.

Breakfast at Tiffanys: Ett starkt indiskt svart te från Assam. Utmärkt som frukostte eller till rätter som fågel. Förpackad i en blå burk.

Cherry Fandango: Ett fruktigt körsbärste från Kina, Indien och Sri Lanka. Passar utmärkt som det är, i cocktails eller till desserter. Förpackad i en grön burk

Te-kollektion släpps nu i mitten av november 2024 och kommer att säljas via webbshopen, på Pontus restauranger samt i utvalda butiker. 



Text och foto: Annika Rådlund 

 
 



 

.