Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
16 Nov 2024
Krögaren och entreprenören Pontus Frithiof och chefssommelieren Mario E. Moroni har alltid vurmat för te-traditionen och tar ett nytt steg genom att visa hur te, precis som vin, kan lyfta och förhöja smaken av mat och olika rätter. I mitten av november lanseras duons te-kollektion som består av tre unika blandningar; Georgia Peach, Breakfast at Tiffanys och Cherry Fandango.
– Te är ingen traditionell måltidsdryck i Sverige, men vi vill förändra det genom att visa hur te kan berika smakupplevelsen, både som dryck och som krydda i maten. Vi är oerhört stolta över vår unika te-kollektion, framtagen och förpackad med omsorg. Vår vision är att gästerna ska upptäcka te på nya sätt, i sällskap av mat och cocktails, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.
Från och med mitten av november kommer deras restaurang La Tour och Le Bar, som ligger högst upp i DN-skrapan i Stockholm, att erbjuda flera te-upplevelser. I Salongen rekommenderar Mario och sommelier Emil Larsson teer till middagsmenyn och på helgerna på La Tours populära afternoon tea. I Le Bar har det tagits fram nya cocktails på te och champagne. Te-kollektionen finns även på Pontus samtliga restauranger på Arlanda och i Stockholm.
– Jag har alltid varit svag för utsökta teer, och att få skapa våra egna har länge varit en dröm. Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter. Detta är bara en början, och vi ser fram emot att vidareutveckla konceptet med kurerade te-provningar och annat, säger Mario E. Moroni, delägare och chefssommelier Pontus Group.
Blandningarna har skapats i nära samarbete med Gihan Mauris från The Tea Centre of Stockholm och te-burkarnas design har tagits fram med design- och varumärksbyrån Identity Works. Tillsammans har de provat en rad olika teer för att utveckla tre distinkta blandningar med olika ursprung och karaktärer: Georgia Peach – ett japanskt grönt te med persika och fläder, Breakfast at Tiffanys – ett indiskt svart te som passar perfekt till frukost, och Cherry Fandango – ett fruktigt körsbärste.
Pontus Frithiofs te-kollektion:
Georgia Peach: Ett japanskt grönt te från Yunnan med smak av persika och fläder. Perfekt till lättare rätter som ceviche eller som en sommarcocktail. Förpackad i en orange burk.
Breakfast at Tiffanys: Ett starkt indiskt svart te från Assam. Utmärkt som frukostte eller till rätter som fågel. Förpackad i en blå burk.
Cherry Fandango: Ett fruktigt körsbärste från Kina, Indien och Sri Lanka. Passar utmärkt som det är, i cocktails eller till desserter. Förpackad i en grön burk
Te-kollektion släpps nu i mitten av november 2024 och kommer att säljas via webbshopen, på Pontus restauranger samt i utvalda butiker.
.
16 Nov 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: