I en fältstudie på åtta norska hotell testades olika typer av budskap vid frukostbufféer. Resultatet visade att gäster som möttes av vänliga och samarbetsinriktade skyltar slängde mindre mat.
Resultatet på hotellstudien som gjordes i Norge visade att gäster som möttes av vänliga och samarbetsinriktade skyltar – som “Tillsammans kan vi göra skillnad” – slängde i snitt 7,8 gram mindre mat per person, motsvarande en minskning på nästan 20 procent. Budskap med skuld eller moraliskt tryck hade däremot motsatt effekt.
Tillsammans kan vi göra skillnad
Hotell arbetar ofta för att minska svinnet genom att justera operativa faktorer – mindre serveringsfat, portionskontroll eller bättre prognoser. Ändå löser dessa praktiska steg sällan problemet på egen hand. Beteendevetenskap avslöjar en viktig insikt: gästernas matval kan försiktigt påverkas av subtila ledtrådar, inklusive noggrant utformade budskap, för att försöka minska tallriks-svinnet.
I ett europeiskt projekt genomfördes nyligen en studie på åtta norska hotell som fokuserade på frukostbufféer. Forskare från Chorizo-projektet ville förstå: Kan budskap uppmuntra gäster att slänga mindre mat utan att de känner sig begränsade eller mindre nöjda?
I Chorizo-projektet, som är finansierat av Horizon Europe, undersöks hur sociala normer påverkar beteenden som orsakar matsvinn. Målet är att använda denna kunskap för att driva förändringar bland intressenter i livsmedelssystemet, med syfte att uppnå nära noll matsvinn. Projektet kombinerar analys och och fallstudier.
Strawberry-koncernen ingick i studien med ett flertal hotell.
– Det finns bara bra anledningar till att reducera matsvinnet från våra hotell så mycket som möjligt. Men det har också visat sig utmanande. Vi måste förstås skapa goda förutsättningar men sedan vill vi gärna ha med våra gäster på resan, säger Caroline Strindmar, Sustainability Manager för Food & Beverage på Strawberry.
Budskap som fungerar
I studierna av hotellbufféer testades olika typer av skyltar, från positiva och samarbetsinriktade budskap till mer moraliserande, som väckte skuld eller skam. Resultaten var tydliga. Positiva budskap, som ”Snälla hjälp oss att spara mat. Tillsammans kan vi göra skillnad” minskade konsekvent matsvinnet mest. Omvänt hade budskap som ”Varje gång du slösar mat slösar du en del av planeten. Njut av din mat” motsatt effekt.
Detta stämmer väl överens med vad psykologer länge har känt till: människor reagerar bäst när de känner sig respekterade och har möjligheten att påverka sina val, snarare än dömda eller kontrollerade. När en person känner sig pressad och upplever att deras valfrihet begränsas, tenderar de att göra motstånd och bete sig annorlunda än önskat.
Av den anledningen observerade hur Chorizo-forskarna en betydande ökning av matsvinnet när provocerande budskap visades för gästerna.
Små skyltar, stor inverkan: Varför budskap spelar roll på global skala
Baserat på globala gästvolymer i hotellbranschen visar forskarna att en så enkel förändring skulle kunna minska matsvinnet med över 15 000 ton per år, och minska koldioxidutsläppen med över 39 000 ton – motsvarande utsläppen från 8 400 bilar. Så det finns mycket att tjäna här, både pengar och miljö.
För att förstå de bredare miljökonsekvenserna av att använda positiva budskap för att minska matsvinnet, tog forskarna resultaten från sitt experiment och beräknade vad det skulle innebära om alla hotell i hela branschen gjorde likadant. I genomsnitt minskade införandet av positiva skyltar vid bufféer matsvinnet med 7,8 gram per gäst, en 19,6% minskning jämfört med basnivåerna. Enligt uppskattningar från UN World Tourism Organization och World Travel & Tourism Council bor cirka 2 miljarder människor på hotell varje år. Om positiva budskap implementeras i hela branschen, skulle denna enkla åtgärd kunna minska matsvinnet med mer än 15 000 ton årligen.
Baserat på uppskattningar från Food and Agriculture Organization genererar varje kilogram bortkastad mat cirka 2,5 kg CO₂. Genom att tillämpa denna metod skulle en minskning av 15 000 ton matsvinn förhindra cirka 39 000 ton koldioxidutsläpp varje år.
För att sätta det i perspektiv motsvarar det ungefär att ta 8 400 bilar av vägen under ett helt år (givet att en genomsnittlig bil släpper ut cirka 4,6 ton CO₂ årligen). Dessa siffror är mer än bara statistik – de representerar en stor hållbarhetsvinst som kan uppnås utan dyra investeringar, personalförändringar eller missnöje från gäst.
– För oss på Strawberry är dessa insikter avgörande – de visar inte bara vikten av att prata om matsvinn, utan hur vi kan göra det på rätt sätt för att skapa en beteendeförändring tillsammans, säger Sigve Eliassen, Executive head chef på Clarion Hotel och ansvarig över experimentet på hotellen.
Att välja rätt ord på buffén är inte bara smart – det är ett konkret sätt att göra skillnad för både klimatet och gästnöjdheten.
Om Chorizo
Chorizo (Changing practices and Habits through Open, Responsible, and social Innovation towards ZerΟ fοod waste) är ett europeiskt projekt som syftar till att fördjupa förståelsen för sambanden mellan sociala normer, konsumentbeteenden och ekonomiska aktörers beslut i relation till matsvinn och avfallsgenerering (FLW). Projektet samlar aktörer från hela EU och livsmedelskedjan för att fylla befintliga forskningsluckor och använda resultaten för att främja innovationer som hjälper aktörer att mer effektivt engagera sig i insatser för att förebygga och minska matsvinn.