Så mycket har midsommarmaten ökat i pris
19 Jun 2024
Enligt rapporten har priset på ägg och potatis ökat mest, med en uppgång på 15,4 respektive 7,5 procent jämfört med förra året. Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare pekar på globala händelser som en viktig faktor bakom prisökningarna.
– Priserna har stuckit rejält de senaste åren, främst orsakat av olika utbudsstörningar. De senaste årens geopolitiska spänningar, särskilt det ryska anfallskriget mot Ukraina, har haft en betydande inverkan på livsmedelspriserna i Europa. Även brist på värphöns och dåliga skördar får effekt på priserna, säger Carl Bergkvist, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Samtidigt pekar chefekonomen på att flera varor håller emot prisökningen.
–Många populära midsommarrätter håller emot prisökningsmässigt. Jordgubbarna ligger på ungefär samma prisnivå som i fjol och dessutom ser det ut som att sillen kan komma ner i pris tack vare butikskampanjer, säger Carl Bergkvist.
Stockholms Handelskammare har beräknat prisutvecklingen på maten genom att sätta samman en midsommarkasse för en familj om fyra personer. Den innehåller sill, köttbullar, potatis, ägg, knäckebröd, snaps och annat som hör midsommar till.
Detta år (2024) kostar den 764 kr.
Följande prisnivåer hade gällt för tidigare år:
Innan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina (2021) – 591 kr.
Innan pandemin (2019) – 578 kr.
Fakta:
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Stockholms Handelskammare
19 Jun 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"