Sustainable Brand Index publicerade idag den officiella rankingen över Sveriges mest hållbara varumärken 2021. Det är elfte året i rad som konsumenter och beslutsfattare utser Scandic till det mest hållbara varumärket inom Hotell-kategorin.
Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet. Baserat på mer än 60 000 konsumentintervjuer i Norden, Nederländerna och Baltikum undersöker studien hur hållbart varumärken uppfattas vara, varför det uppfattas så och vad man ska göra åt det. Studien inkluderar också en omfattande trendanalys, konsumentbeteendeanalys och strategiska rekommendationer. Sustainable Brand Index grundades 2011 i Sverige och genomförs nu årligen i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Nederländerna, Estland, Lettland och Litauen.
– Det känns helt fantastiskt att av tusentals konsumenter utses till branschens mest hållbara varumärke, år efter år. För oss är detta ett kvitto på att Scandic visar vägen genom att vara det mest inkluderande företaget för de många människorna, fortsätter att leda utvecklingen mot bättre mat och dryck med mindre påverkan och arbetar för att erbjuda alla gäster den mest hållbara rumsupplevelsen. Vi är ödmjuka inför uppgiften och väldigt tacksamma för våra gästers, konsumenters och beslutsfattares förtroende, säger Magnus Ljungberg, Hållbarhetschef på Scandic Hotels Group.
Redan 1993 bestämde sig Scandic för att bli ledande inom hållbarhet och har sedan dess arbetat med hållbarhetsfrågor som de vill föra framåt i besöksnäringen. Under 2020 antog Scandic nästa steg genom att lansera en ny hållbarhetsstrategi för att fortsätta möta de högt ställda krav som gäster och samhället förväntar sig.