Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassiker

 
Tre kockar tar fram klimatsmarta tolkningar på krogklassikerKockarna Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål har skapat moderna bistrorätter med lägre klimatpåverkan som har alla förutsättningar att bli älskade krogklassiker. Martin & Servera har gett tre kockar i uppdrag att ta fram klimatsmarta krogrätter. Det är de namnkunniga kockarna Desirée Jaks, Louise Johansson och Melvin Glimstål som fått uppdraget att skapa moderna klassiker för krogen. Resultatet blev sex bistrorätter som är goda, klimatsmarta och lönsamma.

Martin & Servera vill göra en miljöinsats genom att skapa miljövänliga rätter som kan bli nya klassiker på menyerna runtom i landet. Man menar att andelen grönsaker och baljväxter på menyn måste öka och då behöver alla led – från producenter till restauranggäster – vara med. 


Martin & Servera har låtit genomföra en större analys och beräkning av värdekedjans klimatpåverkan som tydligt visat var i värdekedjan klimatinsatserna kan ge störst effekt.

–De livsmedel vi säljer står för hela 95 procent av utsläppen i vår värdekedja, så för att nå maximal effekt av vårt klimatarbete behöver vi jobba tillsammans med våra kunder, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef Martin & Servera-gruppen.

En älskad klassiker, isterbandet, har fått inspirera arbetet. För isterbandet är värd att lyfta – även ur ett hållbarhetsperspektiv. Den består av både köttråvara och växtbaserad råvara och måste betraktas som föregångare till de 50/50-produkter som nu lanseras.

–Vi samarbetar med våra kunder för att minska klimatpåverkan bland annat med hjälp av inspiration, klimatpoäng per artikel i e-handeln och digitalt stöd för menyplanering, men det stora omställningsarbetet sker hos våra kunder, säger Kristina Ossmark.

–Trenden är tydlig, allt fler gäster vill ha klimatsmart och mer växtbaserat på tallriken, och vi vet att restaurangbranschen vill visa vägen. Restaurangernas menyer påverkar dagligen många gästers val, så framtiden är god, både för planeten och för alla som älskar mat och dryck, säger Kristina Ossmark, kommunikations- och hållbarhetsdirektör på Martin & Servera.



Av: Annika Rådlund Källa och foto: Martin & Servera