Elina Gregor, grundaren av Gastro PR kommer att tillsammans med sommeliererna Maya Samuelsson och Maria Torén att leda nystartade Champagne Bureau Nordics.
–Vi ser mycket fram emot att kommunicera med alla som har ett intresseför champagne: vinimportörer, sommelierer och kockar. Via Champagne Bureau Nordic kommer man kunna hålla sig à jour med det allra senaste från regionen, förklarar Elina Gregor.
Champagne Bureau Nordics blir den nordiska rösten för Comité Champagne, branschorganisationen som representerar druvodlarna och husen i Champagne i Frankrike. Comité Champagne skapades 1941 och är det professionella organet som samlar alla aktörer involverade i Champagne: vinodlare, vinhandlare, champagnehus, yrkesföreningar och kooperativ. Kommitténs uppgift är att tillvarata och utveckla champagnehusens och odlarnas gemensamma intressen. De hjälper bland annat till att främja ekonomiska intressen och att etablera jämlika partnerskap mellan odlare och champagnehus.
Comité Champagne representerar över 16 200 odlare, 130 kooperativ och 370 champagnehus med lika villkor för småskaliga vinodlare såväl som stora internationella aktörer att samlas kring samma bord. Det finns nio andra Champagne Bureaus världen över som representerar Schweiz, USA, Japan, Storbritannien, Australien, Belgien, Italien, Kina, Tyskland och Österrike.
Gastro PR’s grundare, Elina Gregor, kommer att leda Champagne Bureau Nordic. Till sitt team har hon rekryterat Maya Samuelsson, som har en stor tävlingserfarenhet och specialkompetens inom just champagne, hon är även coach för sommelierlandslaget. Hon kommer att leda utbildningsdelarna och bidra med expertkunskap i den nordiska byråns uppdrag. Med i teamet är också sommelier Maria Torén som bland anant leder vinprovningar, vinutbildningar och arrangerar vinresor.