Uppgång för restaurangförsäljningen i augusti

Restaurangernas försäljningsvolym steg med 3,6 procent under augusti, jämfört med samma period förra året. Bäst gick det för lunch och kvällsrestauranger, som ökade med 6,1 procent.

Flertalet restaurangkategorier uppvisade en positiv försäljningsvolym under augusti månad, särskilt bra gick det för lunch och kvällsresturanger (+6,1 %) och kaféer (+5,5 %). Den största katergorin, lunch och kvällsrestauranger, har hittills i år ökat försäljningsvolymen med 4,5 procent jämfört med samma period förra året. Försäljningsutvecklingen i löpande priser för den totala restaurangbranschen ökade med 5,6 procent i augusti, jämfört med samma månad förra året.
Restaurangindex är ett index som publiceras varje månad. Statistiken gör det möjligt att följa omsättningsutvecklingen i restaurangbranschen, kategori för kategori. Uppgifterna tas fram i samarbete mellan Visita, Dagligvaruleverantörernas Förbund (DLF), Svensk Cater och Statistiska centralbyrån (SCB).

Visita och DLF kommenterar
Restaurangomsättningen i löpande priser ökade med 5,6 procent i augusti 2013 jämfört med augusti 2012 och i volym med 3,6 procent. Rensat för prisutveckling och kalendereffekt (som kan hänföras till hur dagarna i månaden ligger jämfört med föregående år) ökade omsättningen med 3,6 procent.
Omsättningsutvecklingen under augusti var ett riktigt styrkebesked för restaurangbranschen. Den kalenderkorrigerade omsättningstillväxten i volym var klart högre än vad vi sett de sista månaderna och i paritet med utvecklingen under början på året. Detta är särskilt anmärkningsvärt då augusti 2012 var en månad med mycket stark omsättningstillväxt, dvs. tillväxten i augusti i år sker från en hög nivå. Lunch- och kvällsrestauranger är den restaurangkategori som hade den starkaste omsättningstillväxten under augusti. Det är dessutom den största kategorin och har haft en mycket stark tillväxt under hela året. Utvecklingen bland personalrestaurangerna var fortsatt svag. Prisnivån, enligt KPI (restaurang), sjönk i augusti jämfört med juli med -0,4 procent och var cirka 1,1 procent högre än i december 2011, månaden innan momsen på restaurangtjänster sänktes.
Restaurangföretagens förväntningar på efterfrågan på några månaders sikt är fortsatt positiva men något mer dämpade jämfört med tidigare under året. Fortfarande är det en klart större andel av restaurangföretagen som tror på ökad efterfrågan på tre månaders sikt jämfört med andelen som tror på minskad efterfrågan. Det visar Konjunkturinstitutets konjunkturbarometer för september 2013.

Stark försäljning inom lunch och kvällsrestauranger
Försäljningsvolymen inom lunch och kvällsrestauranger ökade med 6,1 procent i augusti vilket var den starkaste utvecklingen bland de olika restaurangkategorierna. Kaféerna ökade sin försäljningsvolym med 5,5 procent i augusti. Den kategori med lägst utveckling var personalrestauranger, vars försäljningsvolym minskade med 8,9 %..
Försäljningsvolymen har hittills under 2013 ökat med 2,5 procent jämfört med 2012. Den enskilt högsta utvecklingen under 2013 har varit i kategorin kaféer. Utvecklingen i försäljningsvolym för denna kategori var 6,1 procent. Personalrestauranger är den kategori som minskat mest under 2013, -7,5 procent.
Den totala restaurangmarknaden uppgick 2012 till cirka 100,4 miljarder kronor inklusive moms. I diagrammet nedan kan vi se hur försäljningen fördelar sig på de olika kategorierna hittills under 2013. Lunch- och kvällsrestauranger har en försäljningsandel på 44,1 procent av den totala försäljningen. Personalrestauranger är den kategori som har lägst försäljningsandel inom restaurangbranschen, 4,6 procent.

Försäljningsandelar för restaurangbranschen under 2013
Klicka här för att se diagram.

Definitioner och förklaringar Kategoriindelning:

  • Hotellrestauranger – Restaurangverksamhet som bedrivs på hotell eller konferensanläggning eller i samband med annat boende.
  • Kaféer/konditorier – Kaféverksamhet i alla former med begränsad matservering. ”Specialister” på kaffe. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol.
  • Snabbmat – Kännetecknasav snabb service och tillgänglighet. ”Take away” är vanligt förekommande. Har oftast inget serveringstillstånd för alkohol. Exempel på företag är hamburgerkedjor, gatukök och salladsbarer.
  • Lunch- och kvällsrestauranger – Traditionella restauranger med bordsservering, gourmetkrogar, kvarterskrogar, etniska restauranger, pizzerior etc.
  • Trafiknära restauranger – Alla typer av restauranger i anslutning till flygplatser, järnvägar, båttrafik och landsvägar där stora flöden av restaurangbesökare förekommer. I den här gruppen finns även restauranger i anslutning till mässor, djurparker och idrottsanläggningar. Även restauranger för separata evenemang och cateringverksamhet ingår.
  • Nöjesrestauranger, pubar och barer – Verksamhetens fokus är på drycker men mat serveras också. En mötesplats där man stannar sent. Exempel på verksamhet är pubar, barer, sportbarer, nöjeskrogar, och nattklubbar.
  • Personalrestauranger – Personal- eller företagsrestauranger som bedriver restaurangverksamhet ofta på uppdrag, och inte sällan med begränsat öppethållande. Här finns särskild branschkod för drift av personalmatsalar. Exempel på företag är personalrestaurangföretagens verksamhet som bedrivs på arbetsplatser med undantag av den offentliga sektorn.

Läs också