Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Jobbet följer med på semestern

 
Jobbet följer med på semesternFyra av fem svenska affärsresenärer kollar regelbundet sina arbetsmejl även på semestern. De flesta öppnar mejlkorgen minst en gång om dagen och drygt fem procent uppger att de omedelbart svarar på mejl, sms och telefonsamtal om jobbet, även under ledigheten. Det visar resesäkerhetsbolaget Safetures årliga undersökning.

Inför årets semester har Safeture (tidigare GWS Production) ännu en gång frågat sina svenska kunder hur resandet under ledigheten ser ut. Det visade sig att fyra av fem svenska affärsresenärer kollar regelbundet sina arbetsmejl även på semestern.

Endast en av fem släpper helt kontakten med arbetsplatsen under hela semestern, betydligt färre än i fjol (30,8 %). De flesta är fortfarande anträffbara och hör i många fall själva av sig till jobbet. Nästan 20 procent har, sannolikt på väg ut genom dörren, vänt sig om och ropat ” Är det något så bara ring”!

Samtidigt visar undersökningen att affärsresenärer i alla fall hoppas på lugna veckor. Bland semesterdrömmarna ligger ”ligga på stranden” överlägset högst (83,7 %) följt av ”vandring, segling, cykling” 46 procent, ”familjevänligt” 35 procent samt shoppa 16 procent. Svaren visar tydligt att ledigheten ska innehålla mer än en aktivitet, sannolikt lite av varje, men trots allt helst vila.

Många affärsresenärer har redan åtskilliga resdagar, ändå svarar de flesta att resorna med arbetet påverkar inte hur man reser under semestern. Tvärtom. Nästan var femte affärsresenär instämmer i svaret: ”Semester = resa. Alla dagar om det vore möjligt.” Däremot väljer man bort resmålen förknippade med arbetet men lockas både av storstäder och lugna platser. Var fjärde resenär uppger att de helst stannar i Sverige, något fler än i fjol.

Vid förra undersökningen svarade 25 procent att säkerheten inte hade någon avgörande betydelse för valet av resmål. I år är det endast 13 procent. Betydligt fler än tidigare uppger att man noga diskuterar säkerhet och risker för olika händelser innan man reser med familjen. 36 procent oroar sig för att drabbas av en terrorhandling eller naturkatastrof, 33 procent för att bli rånad eller utsatt för brott samt 19 procent för att råka ut för en trafikolycka. Överlag en svag ökning.

Om det inträffar ett terrordåd eller en naturkatastrof litar man mer på svenska mediers rapportering än lokala medier där man befinner sig. Lägst förtroende har man för sociala medier och högst för Safetures egen analys via mobiltelefonen.

Bland bekymren kring semestern har åtminstone en sak minskat, mer än halverats. Oron för dåligt Wifi på hotellet! Sannolikt investerar många boenden i bättre uppkopplingar mot internet samtidigt som just affärsresenärer ofta har egna lösningar via mobilen – om inte annat för att åtminstone hinna läsa och svara på några ”jobbemejl” före middagen.


Om undersökningen:
Undersökningen gjordes under perioden 14 maj – 21 juni 2019 och 1 340 resenärer tillfrågades.
83,8 procent av de som svarade var män. 15,4 procent var under 30 år medan 41,9 procent var över 50 år. 51,4 procent reser upp till 14 dagar om året. 22,9 procent reser fler än 30 dagar per år.






Om Safeture AB
Safeture (tidigare GWS Production) grundades 2009 efter erfarenheter från en global SARS-epidemi, tsunamin i Indiska oceanen 2004 och terrorattacken i Mumbai. Företaget erbjuder plattformen Safeture Enterprise, vilket är det nya, kompletta sättet att hantera medarbetarnas säkerhet med hjälp av toppmodern teknik. Safeture-aktien är noterad på NASDAQ First North Stockholm (ticker: SFTR). 



Av: Annika Rådlund Källa: Safeture
Foto: Getty Images