För första gången har 13 av hotellkoncernens verksamheter i Göteborg gått samman för att genomföra ett gemensamt rekryteringsevent – Strawberry Talent Hunt. Syftet var att identifiera framtidens talanger med fokus på potential, oavsett tidigare arbetslivserfarenhet.
Över 1 500 personer sökte till sommarjobben via en gemensam platsannons för hotellen i regionen. Alla kandidater genomförde personlighetstester via Alva Labs tillsammans med urvalsfrågor som låg till grund till urvalet – helt utan att ta hänsyn till traditionella CV:n. 600 personer bjöds in, och mer än 400 dök upp på plats. Över 70 medarbetare från hotell och huvudkontor fanns på plats för att agera rekryterare, coacha och inspirera kandidaterna
– Vi ville göra något helt annat än att bara rekrytera, vi ville ge människor en chans att uppleva hur det faktiskt känns att jobba hos oss. Att vara en del av gemenskapen, energin, pulsen. Hos Strawberry finns det plats för alla, oavsett bakgrund eller erfarenhet. Istället för att sitta i en stel intervju fick deltagarna testa på verkliga arbetsmoment, bädda sängar, duka upp frukost, välkomna gäster – och känna efter: är det här något för mig? Det är så vi bygger relationer, och det är så vi hittar våra framtida stjärnor, säger Sandra Janbell, Director Talent & Development på Strawberry.
Eventet var ett av flera initiativ i en större satsning på mångfald och inkludering. Tillsammans med partners som Beredskapslyftet och Mångfaldsbyrån gavs nyanlända, ukrainare och unga från Realgymnasiet särskilda snabbspår och direktkontakt med hotelldirektörer.
– Med det här konceptet vill vi skapa en ny standard för hur rekrytering inom hospitality kan gå till – med hjärta, energi och öppenhet. Vår förhoppning är att vi ska kunna genomföra liknande events i flera storstäder för att hitta säsongspersonal, säger Stina Fridholm, Talent Acquisition & Development Partner på Strawberry.
Med ett estimerat rekryteringsbehov på 350–400 säsongsanställningar i Göteborg är behovet stort – men också engagemanget. Den gemensamma insatsen har inte bara förenklat urvalsprocessen, utan också stärkt Strawberrys arbetsgivarvarumärke.