Konkurshotell blev framgångsrikt konferenscenter

Marita och Dietmar Aiff gör tummen upp för framtiden. Alvesta konferenscenter går bättre än någonsin.

Marita och Dietmar Aiff köpte Hotell Rådmannen av ett konkursbo. Tack vare förädling av verksamheten och skicklig marknadsföring lyckades de göra hotellet lönsamt. I dag vilar verksamheten på tre ben; hotell, restaurang samt konferenser.

Hotellet ligger 100 meter från Alvestas centralstation, som är en viktig knutpunkt för järnvägen och busstrafiken i södra Sverige.
Just läget var en avgörande faktor när paret Aiff efter moget övervägande bestämde sig för att köpa hotellet som just hade gått i konkurs.
Året var 1992 och tidningarnas löpsedlar handlade om ekonomisk kris och allmänt elände.
– Ja, det var kanske inte det bästa året att bli hotellägare. Men samtidigt ville vi passa på, det var inte speciellt många intressenter att konkurrera med, säger Dietmar Aiff när vi träffas över en sen lunch i restaurangen som är mer eller mindre fylld med gäster.
Det är fredag eftermiddag och en stor del av gästerna består av konferensdeltagare som passar på att ladda upp inför hemfärden.
– Vi räknar med att rummen står för cirka hälften av intäkterna. Resterande kommer från restaurang- och konferensdelen, säger Marita Aiff som i likhet med Dietmar menar att det var ganska vågat av dem att bli hotellägare i början av nittiotalet.

Det finns sammanlagt 48 rum på hotellet. Det finns sammanlagt 48 rum på hotellet.

Tågolycka räddade hotellet
När de tillträdde låg beläggningsgraden på sjutton procent och det första året verkade allt gå åt pipan. Men så inträffade det en tåg­olycka som gjorde att hotellet fylldes upp under lång tid av ­personal från Banverket som skulle laga de trasiga järnvägsspåren.
– Då vände det, och sedan dess har vi bara haft ett enda förlustår. Men vi har fått jobba för framgången, säger Dietmar som redan från början valde att försöka sticka ut med kaxig marknadsföring.
Med reklambudskap om att grannstaden Växjös bästa hotell sannolikt ligger i Alvesta har han fått en hel del syrliga kommentarer från konkurrenter, men samtidigt menar han att det är just sådan marknadsföring som gör att kunderna stannar upp och tänker efter.
– Framförallt radioreklamen har visat sig ha bra genomslag, så vi har lagt mycket pengar på att nå ut i framförallt Mix Megapol. Vi skriver texterna själva, men sedan köper vi in hjälp med inläsningen från en reklambyrå, säger Marita Aiff som tillägger att en annan förklaring till att verksamheten visar plusresultat är att man satsat mycket på just konferenserna.

Restaurangen fick nyligen utmärkelsen Årets Bästa Frukost 2012, Sweden Hotels. Restaurangen fick nyligen utmärkelsen Årets Bästa Frukost 2012, Sweden Hotels.

Samarbeta för att locka fler
Konferensdelen har byggts till samtidigt som man nätverkat intensivt med andra turismföretag för att kunna erbjuda olika paket. I dag kan gästerna få spaka ett eget flygplan, köra folkrace likväl som testa att stå bakom bardisken och blanda drinkar.
– När större företag väljer var de ska tillbringa konferensen har det visat sig att möjligheterna till att boka in kringaktiviteter spelar en stor roll. Även om de i slutändan kanske inte ger sig upp och flyger gör det breda utbudet att vi blir ett prioriterat val. Därför jobbar vi med att erbjuda allt fler kombinationer av aktiviteter, säger Dietmar som menar att turismföretagare har allt att vinna på att samarbeta istället för att konkurrera.
I dag har hotellet en genomsnittlig beläggningsgrad på 62 procent och det innebär en rejäl uppryckning jämfört med de första åren. Sommarmånaderna är generellt sämst och framöver kommer en del av hotellets fokus ligga på att locka de privat­personer som turistar i området.

Marita och Dietmar Aiffs bästa tips för att öka beläggningen:
Marknadsför offensivt med kaxig reklam. Radio ger bra resultat.
Erbjud mervärde. Varför inte en frukostkock som steker äggen exakt som gästerna vill ha dem?
Samverka med andra turismföretagare. Erbjud konferensgäster spännande upplevelser som bokas via hotellets reception.

Hotell Rådmannen och Alvesta konferenscenter
Antal stjärnor: 4.
Adress: Centralgatan 2, Alvesta.
Antal rum: 48 stycken.
Konferensrum: 12 stycken i olika storlekar.
Restauranger: 1.
Byggår: 1982.

Text & foto: Peter Fredriksson

Läs också