Minskad lojalitet hos Sveriges lokalhyresgäster
27 Mar 2024
Bäst service upplever hyresgäster inom ”restaurang/café” följt av hyresgäster som hyr samhällsfastigheter. Sämst service upplever hyresgästerna inom retail/handel.
Under 2023 backade branschens Serviceindex med 1,4 procentenheter. Bryter man ner resultatet i olika storleksklasser, fördelat efter antal lokaler per bolag, kan vi konstatera att Serviceindex för storleksklassen (1–299 lokaler) är 80,1%. Det är en minskning med 2,3 procentenheter jämfört med 2022. För fastighetsägare med fler än 300 lokaler ökar Serviceindex med 0,3 procentenheter under 2023 och landar på 79,5%.
Färre hyresgäster nöjda med hyran
Då lokalhyrorna ökat under de senaste åren har det också blivit allt viktigare att erbjuda en serviceupplevelse som står i paritet med hyran. Under 2023 uppgav 75,9% av hyresgästerna att hyran var ”mycket bra” eller ”ganska bra”. Det är 5,3 procentenheter lägre än 2022 då motsvarande siffra var 81,2%.– Att andelen hyresgäster som är villiga att byta hyresvärd ökar innebär att fastighetsägarna riskerar att gå miste om stora intäkter. En orsak är att färre hyresgäster är nöjda med den service som erbjuds samtidigt som fler hyresgäster uppger att de är missnöjda med hyran, säger Martin Talme, Affärs- och produktchef på AktivBo Group.
Ökade förutsättningar för att kunna agera miljömedvetet
Allt fler hyresgäster upplever ökade möjligheter att agera miljömedvetet i sina lokaler. Under 2023 uppgav 82,8 procent av de tillfrågade att möjligheterna var ganska- eller mycket bra. En ökning med 1,8 procentenheter jämfört med året innan. Spridningen mellan olika lokaltyper är dock stor där 84,9% av hyresgästerna i segmentet restaurang/café är nöjda medan motsvarande siffra för kontorshyresgästerna är 74,3%.– Ett ökat fokus på hållbarhet i branschen under de senaste åren återspeglas även i resultaten i undersökningarna. Miljömässig och social hållbarhet ligger högt på fastighetsbolagens agendor, där allt fler bolag väljer att koppla resultatet i undersökningarna till sin hållbarhetsrapportering, avslutar Martin Talme.
Representerade fastighetsbolag i rapporten är 33 stycken. Totalt antal svarande: 4 183 stycken.
27 Mar 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Byggstart för Hotell Polishuset
"Det är en mycket vacker byggnad med stora egenvärden, inte minst dess historia som polishus"
-
Fastfood & Café & Restaurant Expo arrangeras i Stockholm
Nytt för i år är "Flavour Journeys"
-
Var sjunde vågar inte göra sin röst hörd på jobbet
"Tystnadskultur gör att missförhållanden som ekonomiska oegentligheter eller sexuella trakasserier riskerar att inte komma upp till ytan"
-
Wedholms Fisk firar 40 år med gästspel av Johan Jureskog
"Med Johan vill vi gå så långt utanför den vanliga menyn som möjligt"
-
Recept: Mac n’ Cheese Fusion med het vitlök och krispig salvia
Pastarecept med cheddarostcréme
-
Pontus Frithiof at Bro Hof startar vid årsskiftet
"Vi ser detta som en fantastisk möjlighet att skapa en plats som erbjuder en oslagbar upplevelse"
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"