Minskad lojalitet hos Sveriges lokalhyresgäster
27 Mar 2024
Bäst service upplever hyresgäster inom ”restaurang/café” följt av hyresgäster som hyr samhällsfastigheter. Sämst service upplever hyresgästerna inom retail/handel.
Under 2023 backade branschens Serviceindex med 1,4 procentenheter. Bryter man ner resultatet i olika storleksklasser, fördelat efter antal lokaler per bolag, kan vi konstatera att Serviceindex för storleksklassen (1–299 lokaler) är 80,1%. Det är en minskning med 2,3 procentenheter jämfört med 2022. För fastighetsägare med fler än 300 lokaler ökar Serviceindex med 0,3 procentenheter under 2023 och landar på 79,5%.
Färre hyresgäster nöjda med hyran
Då lokalhyrorna ökat under de senaste åren har det också blivit allt viktigare att erbjuda en serviceupplevelse som står i paritet med hyran. Under 2023 uppgav 75,9% av hyresgästerna att hyran var ”mycket bra” eller ”ganska bra”. Det är 5,3 procentenheter lägre än 2022 då motsvarande siffra var 81,2%.– Att andelen hyresgäster som är villiga att byta hyresvärd ökar innebär att fastighetsägarna riskerar att gå miste om stora intäkter. En orsak är att färre hyresgäster är nöjda med den service som erbjuds samtidigt som fler hyresgäster uppger att de är missnöjda med hyran, säger Martin Talme, Affärs- och produktchef på AktivBo Group.
Ökade förutsättningar för att kunna agera miljömedvetet
Allt fler hyresgäster upplever ökade möjligheter att agera miljömedvetet i sina lokaler. Under 2023 uppgav 82,8 procent av de tillfrågade att möjligheterna var ganska- eller mycket bra. En ökning med 1,8 procentenheter jämfört med året innan. Spridningen mellan olika lokaltyper är dock stor där 84,9% av hyresgästerna i segmentet restaurang/café är nöjda medan motsvarande siffra för kontorshyresgästerna är 74,3%.– Ett ökat fokus på hållbarhet i branschen under de senaste åren återspeglas även i resultaten i undersökningarna. Miljömässig och social hållbarhet ligger högt på fastighetsbolagens agendor, där allt fler bolag väljer att koppla resultatet i undersökningarna till sin hållbarhetsrapportering, avslutar Martin Talme.
Representerade fastighetsbolag i rapporten är 33 stycken. Totalt antal svarande: 4 183 stycken.
27 Mar 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"