Uppsving för hälsosammare drycker

Så här mycket har försäljningen av olika drycker ökat:
Sockerfri läsk och alkoholfri öl båda ökade med över 6 procent under 2024, visar nya siffror från Sveriges Bryggerier.
Sockerfri läsk och alkoholfri öl båda ökade med över 6 procent under 2024, visar nya siffror från Sveriges Bryggerier.

Bryggeribranschen har under lång tid sett en tydlig tillväxt av hälsosammare dryckesalternativ. Siffror från Delfi Marknadspartner visar att sockerfri läsk och alkoholfri öl båda ökade med över 6 procent under 2024. Bryggeriernas totala försäljningsvolym lyfte med nästan 2 procent under 2024, men lönsamheten är fortsatt en utmaning.

Den svenska bryggerinäringen omsätter ca 21 miljarder kr och inom den svenska bryggerinäringen finns en enorm bredd. Allt från småskaliga familjeföretag till stora, internationella bolag. Nya preliminära försäljningssiffror från Delfi Marknadspartner visar att branschen är på väg att ta sig igenom lågkonjunkturen och att försäljningsvolymen ökade med 1,8 procent 2024. Tillväxten drivs fortsatt av en hälsotrend där bland annat sockerfri läsk och alkoholfri öl ökar.
Nu visar preliminära siffror för 2024 från Delfi Marknadspartner en total uppgång på 1,8 procent för bryggerinäringen, men med stora variationer inom olika segment. Försäljningen till Systembolaget samt detalj- och servicehandel ökade (med 2,9 respektive 1,7 procent). Även försäljningen till hotell och restaurang ökade (med 0,8 procent) efter tuffa år under både pandemin och lågkonjunkturen.

– Den pågående hälsotrenden har mötts upp av stor innovationskraft från branschens sida. Utbudet av alkoholfri öl har breddats rejält, genom satsningar från både stora och små bryggerier, och det har väckt stort intresse. Volymerna har ökat med över 700 procent de senaste 10 åren, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Ser man till försäljningen av de olika dryckeskategorierna är det cider som backar (med 5 procent), medan övriga drycker ökar. Vatten ökade med 2,6 procent, öl med 1,6 procent och läsk ökade med 0,9 procent. Inom läsksegmentet fortsätter sockerfri läsk att öka. Sockerfri läsk ökade med hela 6,5 procent under 2024. Andelen sockerfri läsk är nu 56 procent av all läsk som säljs. Sockrad läsk backar med 5,5 procent.

Även alkoholfri öl fortsatte att växa under 2024 med hela +6,2 procent. Intresset för alkoholfri öl har ökat under lång tid och tillväxten speglar en långsiktig trend. 2018 gick alkoholfri öl om lättöl i försäljningsvolym. 2021 passerade alkoholfri öl mellanölet och nu under 2024 gick alkoholfri öl förbi även den 2,8-procentiga folkölen.

Av: Annika Rådlund Källa och foto: Sveriges Bryggerier

Läs också