Sverige lockar som turistland

Thomas Brühl, vd, VisitSweden. Foto: Mikael Lundström.VisitSweden har analyserat potentialen för ökat semesterresande till Sverige och totalt drygt 34 miljoner potentiella besökare i VisitSwedens målgrupp är intresserade av svenska upplevelser de närmaste tre åren. 9,4 miljoner privatresenärer planerar ett besök i Sverige och ytterligare 25 miljoner människor kan tänka sig att resa hit. Det är flest tyskar, amerikaner och ryssar som planerar en resa till Sverige.

– Det finns en stor tillväxtpotential för svensk besöksnäring hos utländska besökare i målgruppen vi vänder oss till i Sverigemarknadsföringen. Nu gäller det att räkna hem resandet genom effektiv marknadsföring, men det krävs också destinationer som är redo för utländska gäster och en bra tillgänglighet. Besöksnäringen har ett tufft mål att nå, nämligen en omsättning på 200 miljarder kronor från utländska besökare till år 2020, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Förra året besöktes Sverige av 16,7 miljoner affärs- och privatresenärer.

Många resenärer söker sig i allt större utsträckning till platser som inte räknas till massturismdestinationerna, vilket leder till en mer nischad efterfrågan av internationella upplevelser.VisitSweden arbetar med målgruppsinriktade marknadsföringskampanjer för att öka intresset för Sverige på kort och lång sikt. I juli anordnades bland annat en pressresa för utländska journalister med jämtländsk mat i fokus. Det blev ett besök på Fäviken Magasinet, Båthuskrogen och Jämtlands matambassadör Fia Gulliksson, Njarka sameby och Buustamons Fjällgård för de åtta utvalda matjournalisterna från bland annat Ryssland, Frankrike och Spanien.

– Den gastronomiska världen vänder blickarna norrut just nu, säger Thomas Brühl. Sverige är ett föregångsland när det gäller mat och vårt kök är hälsosamt och nyfiket på nya idéer. Nyligen tog också en svensk kock hem ett silver i kock-VM. Mat, tillsammans med kreativ livsstil, svensk design, film, musik och litteratur, påverkar allt fler att bli nyfikna på Sverige och bidrar till att stärka Sveriges varumärke.

Läs också