Ingrediensförteckning på vin införs
20 Nov 2023
EU har beslutat om utökade märkningskrav på vin och aromatiserat vin, som vinglögg, från och med den 8 december. Vin som är producerat före det datumet är undantaget från de nya reglerna. Senare kommer även nya regler för andra alkoholdrycker.
- Det är bra att märkningskraven höjs. Många konsumenter har väntat på att vin ska få samma märkningskrav som andra livsmedel för att kunna fatta informerade beslut säger Amanda Rosendahl
Nya regler och nya märkningsmetoder
För viner producerade efter 8 december ställs högre märkningskrav. Det måste framgå vilka ingredienser som finns i vinet. Det ska också framgå vilket näringsinnehåll vinet har, det vill säga energivärdet uttryckt i både kilojoule och kilokalorier samt mängden fett, kolhydrater (varav socker), protein och salt i enheten g/100 g eller 100 ml. Man får frivilligt även ange detta per portion om man talar om vad man räknar som ett glas vin. I praktiken kommer fett, protein och salt ofta vara 0 på vin. Ibland också kolhydrater på ett torrt, helt osötat vin. Det betyder inte att energiinnehållet är noll, alkohol bidrar med mycket energi.
All information måste vara tillgänglig att ta del av, men det innebär inte att all information måste finnas på en etikett på flaskan eller på förpackningen. EU-bestämmelserna innebär att en del av informationen får anges på elektronisk väg, till exempel via en QR-kod, med några undantag.
Om ingrediensförteckningen tillhandahålls på elektronisk väg ska eventuella allergener precis som tidigare ändå anges på förpackningen. Om näringsdeklarationen tillhandahålls på elektronisk väg måste ändå energivärdet anges på förpackningen. QR-koden får inte leda till reklam. Om informationen inte finns på flaskan utan nås via en QR-kod ställs även andra krav. Det ska vara tydligt för konsumenten vart QR-koden leder och informationen får inte visas tillsammans med reklam eller annan försäljningsinformation. Användardata om den som söker informationen får heller inte samlas in eller spåras. QR-koden ska också leda enbart till den produkt som informationen gäller.
20 Nov 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Kryddiga drinkar med Fireball
Firebål, Spicy Sunrise och Fireball Sour
-
Introducerar ett nytt kvällskoncept - traditionellt kinesiskt midnattsnack
"Ambitionen är att inte bara erbjuda utsökt mat, utan också skapa en unik och spännande atmosfär"
-
Topp 10: Hit reser svenskarna på höstlovet
"Det har varit ett högt bokningstryck i år"
-
Estrellas Heta Häxhattar med chili och gräddfil gör comeback
De frasiga barsnacksen är tillbaka
-
Nytt skräckhus i restaurang Fiesta under Halloween på Gröna Lund
"I den zombiesmittade restaurangen Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den"
-
Fanta lanseras med Beetlejuice -design
"Inför Halloween kände vi att det var det perfekta tillfället att skaka om Fanta lite och blanda det bubbliga och färgglada med Beetlejuices läskigheter"
-
Han blir ny vd för Hotel Diplomat
"Det är en spännande och stimulerande utmaning"