Ökad ciderförsäljning

Ciderförsäljningen ökar.Lightläsk, stilla vatten och cider var de dryckeskategorier som ökade allra mest under 2011. Det visar de ackumulerade siffrorna för den svenska dryckesförsäljningen som just blivit färdiga. Också det smaksatta kolsyrade vattnet gick bra.

– Vi upplever just nu en öl- och cidertrend i Sverige och det är intressant att se att försäljningen på hotell och restaurang, i samband med mat, ökat kraftigt för både starköl och cider.

– Att olika dieter också sätter tydliga spår på vad vi dricker till maten är uppenbart, den kalorifria lightläsken har gjort comeback på krogarna, och ökade med drygt tre procent, konstaterar Cecilia Giertta, vd Sveriges Bryggerier.

Mellanölet och det starkare av folkölen (2,81–3,5 volymprocent) fortsätter tappa, här har de starkare och billigare alternativen vid gränshandeln fortsatt påverkan på försäljningen.

Läs också