POP HOUSE övertar Melody Hotel på Djurgården

I december förvärvade Björn Ulvaeus tillsammans med kompanjonerna Conni Jonsson och Pelle Lindberg fastigheten Konsthallen 2 på Djurgårdsvägen i Stockholm, via det nya bolaget POP HOUSE. Fastigheten innehåller tre hyresgäster: ABBA The Museum, Swedish Music Hall of Fame och Melody Hotel.

Nu köper grupperingen via POP HOUSE även Melody Hotel av ägarna Claes Livijn och Henrik Engblom. Hotellet som omfattar 49 rum samt tillhörande restaurang, bar och event-verksamhet, öppnade samtidigt som muséet våren 2013. Utegården mot Djurgårdsvägen är en livfull samlingsplats för besökare från hela världen, inte minst sommartid; med bar, restaurang, live-konserter och event.

– Vår målsättning är att helt och fullt integrera verksamheten mellan ABBA The Museum, Swedish Music Hall of Fame och Melody Hotel för att förverkliga visionen om ett Musikens Hus i Stockholm, säger Björn Ulvaeus.

– Ambitionen är att skapa ett levande hus för alla, där både svenska och utländska besökare känner sig hemma. Huset presenterar ju, förutom ABBA, över 400 andra svenska artister. Det känns därför naturligt att jobba mer med musik i olika former även på hotell- och restaurangsidan, säger Pelle Lindberg.

Tillträdet sker den 24 februari. För att överbrygga övertagandet kommer nuvarande ägaren Claes Livijn att finnas på plats under en övergångsperiod.

 

POP HOUSE övertar Melody Hotel på Djurgården i Stockholm - idén om Musikens Hus förverkligas. POP HOUSE övertar Melody Hotel på Djurgården i Stockholm – idén om Musikens Hus förverkligas.

OM POP HOUSE
Fastigheten Konsthallen 2, på Djurgårdsvägen 68 i Stockholm slog upp portarna för allmänheten den 7 maj 2013. Fastigheten inrymmer ABBA The Museum, Swedish Music Hall of Fame samt Melody Hotel.

Melody Hotel är ett modernt boutique hotell beläget mitt i Sveriges mest besökta turiststråk med Gröna Lund, Skansen, Cirkus, Liljevalchs och Skansen som grannar. Hotellet har 49 bekväma rum samt restaurang och bar. Sedan öppningen i maj 2013 har hotellet lyckats klättra till en topp-20 placering på Tripadvisors ranking av hotell i Stockholm. Närheten och samarbetet som officiell hotellpartner till ABBA The Museum är en stor styrka för hotellet.

ABBA the Museum
Sedan öppningen har museet räknat över 600.000 besökare.

Läs också