Stor efterfrågan på ett grönare julbord
17 Dec 2019
Föga förvånande har julskinka, sill och Janssons frestelse fortfarande en stark ställning på julborden, enligt en undersökning som genomförts av Linas Matkasse. Laxen missar topp tre med en hårsmån och därefter kniper köttbullarna femteplatsen.
Trots att de vegetariska alternativen lyser med sin frånvaro i toppskiktet över julfavoriterna uppger närmare hälften att antalet vegetariska alternativ har ökat på deras julbord de senaste åren. Samtidigt vill hela 60 procent se fler vegetariska alternativ på julbordet.
Enligt Livsmedelsverket slänger vi årligen ungefär 19 kilo ätbar mat per person, dessutom hälls ungefär 26 kilo mat och dryck bort i slasken. Bland annat är det ett resultat av att vi köper för mycket mat. I och med att livsmedelsproduktion bland annat orsakar växthusgaser blir matsvinn kostsamt för miljön.
I undersökningen från Linas Matkasse uppger närmare 30 procent att de upplever att det blir mer matsvinn under julhelgen jämfört med vad det blir under en vanlig vecka. En av fyra, eller 25 procent, uppger att de kommer att handla mindre mat till årets julbord än vad de gjort tidigare år. Av dessa svarar drygt 20 procent att det är på grund av att de vill minska matsvinnet.
Julbordsfavoriterna:
Julskinka
Sill
Janssons frestelse
Lax
Köttbullar
Antal svarande i undersökningen: 506 personer
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Linas matkasse
17 Dec 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"