"Det är nog många som väntar med att boka nya konferenser och utflykter"
5 Okt 2022
–När hushållen drar åt svångremmen och ser över sina utgifter är romantiska veckoslut på hotell och semesterresor något av det första man drar in på. Det finns en eftersläpning i hotellkonjunkturen i form av inplanerade resor som gästerna genomför, men det är nog många som väntar med att boka nya konferenser och utflykter, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.
Enligt siffror från Benchmarking Alliance var beläggningsgraden för landets hotell 71,2 procent under september och 73,0 procent för hotellen i Stockholm, vilket ligger i linje med nivåerna innan pandemin. Snittpriset för ett hotellrum i landet är nu 1270 kronor, men i Stockholm måste man betala 1483 kronor för motsvarande rum, vilket är en uppgång både mot föregående år och motsvarande månad 2019.
Hotellen ser väsentligt dystrare på branschens utveckling än vad de gjorde så före sommaren. Nettotalet, alltså differensen mellan andelen hotellföretag som uppger att efterfrågan ökat respektive minskat, ligger nu på 3 procent, vilket ska jämföras med 53 procent så sent som i juni.
–Det är fortfarande något fler hotell som tror på en ökad efterfrågan, än det motsatta. Men trenden är tydligt negativ och lär sannolikt fortsätta så i takt med att svenska hushåll tappar köpkraft, avslutar Stefan Westerberg.
5 Okt 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"