Hotellsamarbetet har resulterat i 13 000 kvadratmeter mindre plast
3 Dec 2020
Tidigare användes upp till 15 meter plast per rullbur för att bland annat hålla varorna på plats, men det har visat sig att med SRS-backar, lite kreativitet och ett par extra spännband fungerar det ändå.
– Vi får inte glömma bort vår planet. Den ska fortsätta att snurra även efter denna prövning och därför tycker vi att det är viktigt göra vad vi kan för klimatet. Att minska användningen av plast är en sådan sak, säger Kenneth Hellberg, försäljnings- och affärsutvecklingschef på Grönsakshallen Sorunda.
Omställningen har gått bra och idag har Clarion Sign lyckats spara in 12 735 m2 plast sedan projektets start.
– Det är fantastiskt att se dessa siffror, även om de såklart hade varit betydligt högre ett vanligt år. Att initiativet dessutom spridit sig till ytterligare 56 hotell inom Nordic Choice Hotels är jättekul! Vår förhoppning är att burar utan plast ska bli branschstandard, kommenterar David Viklund, Assistant General Manager, Clarion Hotel Sign.
Under året som gått har ytterligare ett par kedjekunder hört av sig till Grönsakshallen Sorunda med önskan om att göra samma omställning.
–Att fler kunder hör av sig och vill vara med är jättekul, att göra hållbara förändringar utan att det påverkar kvalitet och service negativt - det är precis så vi vill jobba, avslutar Kenneth Hellberg.
3 Dec 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"