Kiss släpper ny premiumrom i begränsad upplaga
14 Nov 2020
Det amerikanska rockbandet KISS slog igenom 1975 med albumet Destroyer och blev snabbt ett av världens största rockband. I slutet av oktober lanserade KISS sin första rom genom KISS Black Diamond Premium Dark Rum vilket gjorde att Systembolagets sajt kraschade. Sedan lanseringsdagen har den sålt över 9 000 flaskor från beställningssortimentet. 17 november är det dags för en exklusiv uppföljare genom KISS Detroit Rock Rum i begränsad upplaga.
Lanseringen av de 12 000 flaskorna KISS Detroit Rock Rum sker den 17 november.
– Lagrad rom är en av de spritsorter som ökar mest i Sverige och Europa. Även om KISS funnits i över 45 år uppskattar bandet nutida drycker i allmänhet och rom i synnerhet. Målet för KISS är att skapa så bra rom som möjligt oavsett pris, säger Yvonne Wener som är en av grundarna till Brands for fans. Nya KISS Detroit Rock Rum är också en rom utöver det vanliga som borde tilltala alla romconnoisseurer oavsett musiksmak.
KISS Detroit Rock Rum tillverkas i Dominikanska republiken på melass från sockerrör och lagras i mellan åtta till femton år på bland annat bourbonfat. Smaken är nyanserad med tydlig fatkaraktär och liten sötma. Det finns tydliga inslag av torkade aprikoser, choklad, kanel, pomerans, smörkola, vanilj samt arrak.
När den första romen, KISS Black Diamond Premium Dark Rum, lanserades i ”KISS Rum Kollection” i oktober så kraschade Systembolagets hemsida av trycket.
Namnet Black Diamond är taget fråna slutspåret på gruppen KISS ikoniska debutalbum KISS från 1974. Romen är en len blandning av karibisk rom ekfatslagrad upp till 15 år med en alkoholhalt på 40%.
Doften har tongivande inslag av torkad frukt tillsammans med distinkta toner av apelsinskal, knäck, vanilj och nötter som går hand i hand med den behagliga ekfatskaraktären. Smaken vittnar inledningsvis om ekfat och en balanserad sötma följt av väldefinierade toner av torkade aprikoser och dadlar, arrak, vaniljkola, kanel och choklad.
Designen på flaskan som rymmer en halvliter är inspirerad av KISS tidiga år där både deras ikoniska sminkning och kostymer återfinns på etiketten.
Av: Annika Rådlund Källa: Brands for fans
14 Nov 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: