Kiss släpper ny premiumrom i begränsad upplaga
14 Nov 2020
Det amerikanska rockbandet KISS slog igenom 1975 med albumet Destroyer och blev snabbt ett av världens största rockband. I slutet av oktober lanserade KISS sin första rom genom KISS Black Diamond Premium Dark Rum vilket gjorde att Systembolagets sajt kraschade. Sedan lanseringsdagen har den sålt över 9 000 flaskor från beställningssortimentet. 17 november är det dags för en exklusiv uppföljare genom KISS Detroit Rock Rum i begränsad upplaga.
Lanseringen av de 12 000 flaskorna KISS Detroit Rock Rum sker den 17 november.
– Lagrad rom är en av de spritsorter som ökar mest i Sverige och Europa. Även om KISS funnits i över 45 år uppskattar bandet nutida drycker i allmänhet och rom i synnerhet. Målet för KISS är att skapa så bra rom som möjligt oavsett pris, säger Yvonne Wener som är en av grundarna till Brands for fans. Nya KISS Detroit Rock Rum är också en rom utöver det vanliga som borde tilltala alla romconnoisseurer oavsett musiksmak.
KISS Detroit Rock Rum tillverkas i Dominikanska republiken på melass från sockerrör och lagras i mellan åtta till femton år på bland annat bourbonfat. Smaken är nyanserad med tydlig fatkaraktär och liten sötma. Det finns tydliga inslag av torkade aprikoser, choklad, kanel, pomerans, smörkola, vanilj samt arrak.
När den första romen, KISS Black Diamond Premium Dark Rum, lanserades i ”KISS Rum Kollection” i oktober så kraschade Systembolagets hemsida av trycket.
Namnet Black Diamond är taget fråna slutspåret på gruppen KISS ikoniska debutalbum KISS från 1974. Romen är en len blandning av karibisk rom ekfatslagrad upp till 15 år med en alkoholhalt på 40%.
Doften har tongivande inslag av torkad frukt tillsammans med distinkta toner av apelsinskal, knäck, vanilj och nötter som går hand i hand med den behagliga ekfatskaraktären. Smaken vittnar inledningsvis om ekfat och en balanserad sötma följt av väldefinierade toner av torkade aprikoser och dadlar, arrak, vaniljkola, kanel och choklad.
Designen på flaskan som rymmer en halvliter är inspirerad av KISS tidiga år där både deras ikoniska sminkning och kostymer återfinns på etiketten.
Av: Annika Rådlund Källa: Brands for fans
14 Nov 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"