Koreansk hotellkoncern vill bygga hotell för husdjursägare vid Höga Kusten
11 Aug 2021
Den Sydkoreanska Daemyung Sono-koncernen grundades 1979 och bedriver verksamhet inom både industri och service, bland annat inom turism. Koncernen har internationellt 17 egna hotellanläggningar, 6 vattenparker och en skid-resort och har över 12 miljoner gäster och besökare per år, vilket är en fjärdedel av Sydkoreas befolkning. År 2020 lanserades Sono Pet Club & Resorts med fokus på att göra även husdjurens vistelse tillsammans med sina ägarfamiljer till en upplevelse. Sono Group vill överföra den så kallade K-Pet-kulturen (Korean Pet Culture) till Europa, där husdjur på riktigt är familjemedlemmar. Sedan tidigare finns ett Sono-hotell i tjeckiska Brno.
Sono Group som har en hotellanläggning i tjeckiska Brno, har sonderat Europa efter lämpliga platser för fortsatta investeringar och satsningar. Den 6 augusti signeras ett Memorandum of Understanding (MoU) med High Coast Invest.
-Att sydkoreanska Sono Group vill skriva ett långsiktigt samarbetsavtal visar på styrkan och attraktiviteten i vårt erbjudande inom besöksnäringen. Våra entreprenörer och offentliga aktörer har länge arbetat medvetet och strategiskt med att utveckla våra destinationer och vi ser en stark och positiv trend, trots pandemin. Med ett företag som Sono i regionen stärks våra förutsättningar för att fortsätta växa och nå nya marknader, säger Bengt Högberg, Senior investeringsrådgivare på High Coast Invest som fört en dialog med Sono Group sedan mitten av februari.
Sono Groups turismsatsning följer trenden av mångmiljardsatsningar i norr, som leds av teknik- och industriföretag som Northvolt i Skellefteå, Hybrit i Luleå, H2 Green Steel i Boden i Boden, sjöfartsprojektet Malmporten i Luleå, Svenska Rallyts flytt till Umeå från Värmland, och nu senast: regeringens viljeinriktning att bygga Norrbottniabanan. Sammanlagt beräknas industrirelaterade investeringar till över ett tusen (1 000) miljarder kronor i de norrländska regionerna.
-Vi på Daemyung Sono Group kommer framöver att aktivt arbeta för tillväxt av vårt husdjurskoncept, som är en av bolagets kärnverksamheter och satsningen på Höga kusten blir en utmärkt start för vår europeiska expansion, säger Sono Groups Vice President Taewan Yoo, som besöker Sverige den 6 augusti för signering av ett MoU-avtal med High Coast Invest.
Destinationerna Höga Kusten och Sundsvall har trots pandemin visat stark turismtillväxt. Anledningarna är framför allt satsningar på friluftsturism, något som Sveriges marknadsföringsbolag Visit Sweden ser som en fortsatt växande trend globalt.
-Fri och lättillgänglig natur och friluftsliv är de fortsatt starkast växande resetrenderna globalt och intresset har förstärkts av pandemin där människor tvingats stanna inne och hemma genom lock downs och strikta restriktioner för att få bukt på smittspridningen, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.
Det är med Business Swedens hjälp som Sono Group nu signerar ett långsiktigt samarbetsavtal (MoU) med Västernorrlands investeringsfrämjande organisation High Coast Invest, i syfte att etablera och utveckla verksamhet i Västernorrland. Framför allt diskuteras olika typer av destinations- och koncepthotell där Sono Pet Club & Resorts blir först ut.
- Att en betydande internationell hotellkoncern som Sono Group etablerar spännande koncept längs Höga Kusten med ambition om ytterligare expansion är ett kvitto på framtidstron och attraktionskraften i regionen, där besökare kan utforska det rika kulturlivet och sagolika naturupplevelser, säger Jan Larsson VD på Business Sweden.
Även på Höga Kusten Destinationsutveckling är man glada:
-Det känns fantastiskt att det är hos just oss den första satsningen av detta slag görs i Sverige av en internationell aktör som Sono Group, säger Mia Karlsson på Höga Kusten Destinationsutveckling.
Det är dock för tidigt att sia om hur många arbetstillfällen, hotellanläggningar eller hur stora investeringarna beräknas bli över tid.
-Under hösten kommer arbetet att gå vidare med att hitta konkreta affärsmöjligheter för Sono. Vi har redan flera intressanta diskussioner på gång, men vi kommer också att jobba på att hitta nya uppslag, avslutar Bengt Högberg, Senior investeringsrådgivare på High Coast Invest.
Av: Annika Rådlund Källa: Visit Sweden
Foto: Linda Åkerberg/Höga Kusten Destinationsutveckling.
11 Aug 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: