Le Croissant kaffebarer inför pant på kaffekoppar för takeaway
10 Okt 2022
Tillsammans med &Repeat trycks framöver alla Le Croissants kaffekoppar med en &Repeat QR-kod som skall hjälpa konsumenten att sortera och återvinna materialet korrekt efter användning.
Den 10:e oktober ansluter sig alla Le Croissant kaffebarer i Sverige till &Repeats pantsystem. Totalt utgör detta 40 enheter över hela Sverige med en förbrukning om cirka 2 miljoner kaffekoppar årligen. Genom att gå med i &Repeats plattform kommer kedjan bidra till att reducera både sitt resursanvändande och miljöpåverkning motsvarande 609 176 kg CO2 och bidra till en reducerad materialanvändning motsvarande 161 018 kg kartong.
Kunder som scannar QR-koden på muggen med sin mobil och bekräftar sin återvinning kommer bli belönad i form av credits som kan användas som betalmedel vid nästa köp hos Le Croissant, eller annan ansluten &Repeat-restaurang i Sverige.
–Stora kedjor som Le Croissant som når ut till så många konsumenter över hela Sverige har en unik möjlighet till att vara med och påskynda utvecklingen mot en mer cirkulär restaurangbransch. Detta är ett mycket viktig bidrag i rätt riktning och något vi är väldig stolta över, säger Mikael Berglin, Säljchef och medgrundare på &Repeat.
–Omställningen till ett cirkulärt samhälle är en av de viktigaste prioriteringar som vi behöver lyckas med för att nå våra klimatmål i Sverige. För Le Croissant är det viktig att aktivt vara med och bidra i denna omställning och därför har vi valt att arbeta med &Repeat för att underlätta för våra gästar att göra rätt och skapa en konsumtion med mindre avtryck på miljön, säger David Mirzajani som är Verkställande Direktör på Le Croissant.
–När en sådan stor kedja som Le Croissant går med i plattformen vet vi att det också får stora ringar på vattnet utöver kedjans egna produkter och restauranger. Den ökade räckvidden som detta medför bidrar också till att andra kedjors återvinning ökar då en konsument tar med sig beteendet från ett köptillfälle till andra köptillfällen. En konsument är kund till flera varumärken och produkter och vi får den så kallade nätverkseffekten av en beteendeförändring, fortsätter Mikael Berglin.
Från och med den 3 oktober kommer gästerna hitta &Repeats QR-kod på de redan återvinningsbara salladsförpackningarna samt på alla nya kaffemuggar. Scannar gästen koden med sin mobil finns instruktioner på hur förpackningen skall sorteras och en karta med översikt på närmaste plats som kan ta emot förpackningen. Har gästen egen återvinning på sitt kontor eller hemma kan gästen också registrera denna och bli belönad för att återvinna förpackningen.
10 Okt 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: