Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Människorna bakom dryckerna på Coca-Cola i Sverige

 
Människorna bakom dryckerna på Coca-Cola i Sverige

I år har Coca-Cola i Sverige haft sitt hjärta i Jordbro i 25 år. Mycket har hänt sedan dess, företaget har vuxit och är idag en stor lokal arbetsgivare med en toppmodern produktionsanläggning. Kärnan i verksamheten är medarbetarna som driver ständig innovation och utveckling.

När Coca-Cola i Sverige började producera dryck utanför Stockholm 1997 var det på många sätt en annan tid. Susanne Stjärnkvist, som idag jobbar med säljplaner i nära samarbete med våra kunder, är en av dem som har varit med sedan starten.


Susanne Stjärnkvist, Head of Performance Management.

– Det har varit en fantastiskt rolig resa där vi fortsatt att utvecklas hela tiden. I början var allt väldigt hands-on, vi hittade kunder genom att leta i telefonkatalogen. Idag är allt så klart mycket mer digitaliserat och vi blickar framåt mot nya tekniker som till exempel generativ AI, säger Susanne Stjärnkvist.

Drycken produceras lokalt
Även om Coca-Cola är ett globalt varumärke tillverkas 90 procent av de svenska dryckerna i Jordbro med vatten från Mälaren och socker från Skåne. I Jordbro arbetar människor med olika kompetenser tillsammans för att varje dag producera över en miljon liter dryck i den högteknologiska produktionsanläggningen som är klimatcertifierad sedan två år tillbaka.

En av specialisterna som ser till att tillverkningen rullar på dygnet runt är Ghusoon Al-Qutaifi. Hon har i flera år jobbat som automationstekniker och är expert på den tappningsmaskin som fyller flaskorna med dryck.


Ghusoon Al-Qutaifi, automationstekniker.

– Vi har lyckats minska de absoluta utsläppen av växthusgaser på anläggningen trots att produktionsvolymerna ökat. Klimatcertifieringen blev ett bevis på vad vi uppnått men vi stannar inte där utan ser vad vi kan förbättra hela tiden. Jag får ständigt utmana mig själv att lösa olika utmaningar och det trivs jag med, säger Ghusoon Al-Qutaifi.

Nya hållbara dryckeslösningar
Som en av de största aktörerna på marknaden leder Coca-Cola i Sverige vägen inom innovation och utveckling. Ambitionerna och målsättningarna är höga. En viktig del i utvecklingsarbetet handlar om att skapa nya förpackningslösningar.

Fredrik Skarendal ansvarar för att utveckla de nya påfyllningsbara alternativen för Coca-Cola i Sverige – en del i att minska materialanvändning. Nya konsumentbeteenden och insikter samlas kontinuerligt in och nya lösningar testas.


Fredrik Skarendal, Head of Equipment Strategy.

– Vi har testat flera pilotprojekt där återanvändningsbara muggar är en del av ett framtida dryckeskoncept, bland annat på Burger King, Gröna Lund, OKQ8 och CirkleK. Det är väldigt spännande att få arbeta med nya hållbara lösningar och det är också roligt att få arbeta i ett team med olika funktioner och partners för att få saker och ting att hända, säger Fredrik Skarendal.

Innovation för framtiden
I framtidsarbetet finns det många digitala spår där en del handlar om hur butikerna kan fånga konsumenterna och bidra till deras helhetsupplevelse, exempelvis med AI, AR och liknande teknik.

Björn Hellqvist är ansvarig för digital affärsutveckling. Han har en lång och bred erfarenhet inom Coca-Cola i Sverige och brinner för smarta digitala tjänster, verktyg och lösningar för att skapa nya affärsmöjligheter.


Björn Hellqvist, Head of Digital.

– Det som är så intressant med dryck är det alltid är aktuellt och i ständig förändring. Vårt arbete handlar mycket om att fortsätta vara nyfikna, testa och utforska. Det gör vi bäst tillsammans med våra kunder, leverantörer och partners, säger Björn Hellqvist.

Innovationsarbetet omfattar att ständigt utveckla både processer, teknik och att vara lyhörd för konsumenters skiftande behov. Det kan handla om nya smaker, nya förpackningslösningar och att driva en produktion i hållbar riktning mot ambitionen att nå netto noll senast 2040.

Läs mer här