Människorna bakom dryckerna på Coca-Cola i Sverige
6 Dec 2023
I år har Coca-Cola i Sverige haft sitt hjärta i Jordbro i 25 år. Mycket har hänt sedan dess, företaget har vuxit och är idag en stor lokal arbetsgivare med en toppmodern produktionsanläggning. Kärnan i verksamheten är medarbetarna som driver ständig innovation och utveckling.
När Coca-Cola i Sverige började producera dryck utanför Stockholm 1997 var det på många sätt en annan tid. Susanne Stjärnkvist, som idag jobbar med säljplaner i nära samarbete med våra kunder, är en av dem som har varit med sedan starten.
Susanne Stjärnkvist, Head of Performance Management.
– Det har varit en fantastiskt rolig resa där vi fortsatt att utvecklas hela tiden. I början var allt väldigt hands-on, vi hittade kunder genom att leta i telefonkatalogen. Idag är allt så klart mycket mer digitaliserat och vi blickar framåt mot nya tekniker som till exempel generativ AI, säger Susanne Stjärnkvist.
Drycken produceras lokalt
Även om Coca-Cola är ett globalt varumärke tillverkas 90 procent av de svenska dryckerna i Jordbro med vatten från Mälaren och socker från Skåne. I Jordbro arbetar människor med olika kompetenser tillsammans för att varje dag producera över en miljon liter dryck i den högteknologiska produktionsanläggningen som är klimatcertifierad sedan två år tillbaka.
En av specialisterna som ser till att tillverkningen rullar på dygnet runt är Ghusoon Al-Qutaifi. Hon har i flera år jobbat som automationstekniker och är expert på den tappningsmaskin som fyller flaskorna med dryck.
Ghusoon Al-Qutaifi, automationstekniker.
– Vi har lyckats minska de absoluta utsläppen av växthusgaser på anläggningen trots att produktionsvolymerna ökat. Klimatcertifieringen blev ett bevis på vad vi uppnått men vi stannar inte där utan ser vad vi kan förbättra hela tiden. Jag får ständigt utmana mig själv att lösa olika utmaningar och det trivs jag med, säger Ghusoon Al-Qutaifi.
Nya hållbara dryckeslösningar
Som en av de största aktörerna på marknaden leder Coca-Cola i Sverige vägen inom innovation och utveckling. Ambitionerna och målsättningarna är höga. En viktig del i utvecklingsarbetet handlar om att skapa nya förpackningslösningar.
Fredrik Skarendal ansvarar för att utveckla de nya påfyllningsbara alternativen för Coca-Cola i Sverige – en del i att minska materialanvändning. Nya konsumentbeteenden och insikter samlas kontinuerligt in och nya lösningar testas.
Fredrik Skarendal, Head of Equipment Strategy.
– Vi har testat flera pilotprojekt där återanvändningsbara muggar är en del av ett framtida dryckeskoncept, bland annat på Burger King, Gröna Lund, OKQ8 och CirkleK. Det är väldigt spännande att få arbeta med nya hållbara lösningar och det är också roligt att få arbeta i ett team med olika funktioner och partners för att få saker och ting att hända, säger Fredrik Skarendal.
Innovation för framtiden
I framtidsarbetet finns det många digitala spår där en del handlar om hur butikerna kan fånga konsumenterna och bidra till deras helhetsupplevelse, exempelvis med AI, AR och liknande teknik.
Björn Hellqvist är ansvarig för digital affärsutveckling. Han har en lång och bred erfarenhet inom Coca-Cola i Sverige och brinner för smarta digitala tjänster, verktyg och lösningar för att skapa nya affärsmöjligheter.
Björn Hellqvist, Head of Digital.
– Det som är så intressant med dryck är det alltid är aktuellt och i ständig förändring. Vårt arbete handlar mycket om att fortsätta vara nyfikna, testa och utforska. Det gör vi bäst tillsammans med våra kunder, leverantörer och partners, säger Björn Hellqvist.
Innovationsarbetet omfattar att ständigt utveckla både processer, teknik och att vara lyhörd för konsumenters skiftande behov. Det kan handla om nya smaker, nya förpackningslösningar och att driva en produktion i hållbar riktning mot ambitionen att nå netto noll senast 2040.
Läs mer här
6 Dec 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: