Restaurangkedjan McDonald’s kommer snart att lansera en ny nordisk version av den populära osten halloumi, som har utvecklats i samarbete med Arla. Den nya osten har ännu inget namn och därför kommer McDonald’s att låta sina gäster att föreslå namn i en tävling.
McDonald’s har som målsättning att redan 2020 ska 50 % av allt protein som serveras på restaurangerna bestå av vegetariskt, fisk eller kyckling. McDonald’s tar därför fram nya menyalternativ för att locka ännu fler burgarälskare att testa vegetariskt och kommer snart att börja servera en ny nordisk ost med inspiration från den uppskattade halloumi-osten. Fördelarna med den nya osten är flera, inte minst när det gäller viktiga hållbarhetsaspekter som bland annat kortare transporter. Osten kommer att friteras och serveras krispig.
– Den nya osten är ett resultat av ett spännande innovationsarbete där vi letat efter en unik smak och konsistens. Mjölken kommer från Arlagårdar. På alla våra gårdar ställer vi krav på strikt antibiotikaanvändning och hög djurvälfärd. Så det känns riktigt roligt att kunna presentera denna ost tillsammans med McDonald´s, säger Inger Myresten marknadschef Foodservice Arla Sverige.
Produkten är ny och McDonald’s behöver därför hjälp med att hitta ett namn. Inom kort kommer McDonald’s att utlysa en tävling i sociala medier för att hitta det ultimata namnet tillsammans med sina gäster.
– McDonald’s är Sveriges största restaurangkedja och vi älskar att samskapa med våra burgarälskande gäster. När vi nu utvecklar en helt ny produkt så känns det självklart att bjuda in dem att tycka till. Vi ser fram emot att följa deras kreativitet och se resultatet, säger Christoffer Rönnblad, Marknadsdirektör på McDonald’s Sverige.
Produkten kommer att finnas tillgänglig på samtliga McDonald’s-restauranger i Sverige i höst.