Picadeli sålde 20 miljoner sallader
14 Jan 2023
”Vi brinner för att erbjuda hälsosam snabbmat – och hoppas att varje plockad sallad är ett steg mot en bättre folkhälsa!” säger David von Laskowski, vd för Picadeligruppen.
Den svenska salladspionjären Picadeli startade sin allra första salladsbar 2009. Och suget efter växtbaserade, hälsosamma och prisvärda sallader är idag rekordstort. Det märks när Picadeli Sverige nu summerar försäljningen för 2022. Omsättningen ökade markant, och landade nära dubbelt så högt som 2021.
Picadeli sålde 20 miljoner sallader under året i Sverige och spår ett 2023 där ännu fler väljer sallad:– Vi brinner för att erbjuda hälsosam snabbmat – och hoppas att varje plockad sallad är ett steg mot en bättre folkhälsa! Trots att pandemin påverkade vår försäljning under första kvartalet, så lägger vi ett succéår till handlingarna. Och vi tror att behovet kommer att öka under 2023. Allt färre kommer att ha råd med rekommenderat intag av grönsaker, och då är det ännu viktigare att vi finns där med prisvärda och hälsosamma alternativ. Till lunch, middag eller som nyttig snabbmat till folk på språng, säger David von Laskowski.
Intresset för växtbaserad mat håller i sig. En favorit bland kunderna är Picadelis vegetariska och proteinrika strips i olika tappningar. Stripsen är den växtbaserade proteinkälla som det säljs absolut mest av i salladsbarerna. Under året åt svenskarna 124 659 kilo strips, vilket blir en 100 mil lång sträcka med strips om man skulle lägga ut dem på marken. Med andra ord skulle svenskarnas vegetariska strips kunna motsvara en biltur från Malmö till Östersund. Eller 3333 Eiffeltorn staplade på varandra.
För att möta konsumenternas efterfrågan arbetar Picadeli hela tiden med att utveckla konceptet. 2022 presenterades till exempel ett nytt, plastfritt lock i formpressad fiber – som nyligen prisades med en stor, internationell utmärkelse. Picadeli lanserade dressing på flaska i sina salladsbarer, och en mängd nya smaker och råvaror. Dessutom lanserades ett helt nytt, färdigpackat food-to-go sortiment. En lansering som slog alla uppsatta mål och tog konsumenterna med storm.
Mot bakgrund av rapporten Vegocracy från våren 2022, och med insikten att 2023 kommer att bli ett utmanade år för mångas plånböcker, ser Picadeli ett tydligt behov av att även fortsatt erbjuda just prisvärda alternativ:– Under 2022 lät vi genomföra en stor undersökning kring matvanor. Den visade att majoriteten av befolkningen inte äter tillräckligt hälsosamt. Var tredje familj angav att de inte hade råd att äta den rekommenderade mängden frukt och grönt och 40 procent av de svarande skulle äta mer grönsaker om det var billigare. Eftersom priserna har ökat lavinartat sedan vi genomförde undersökningen har andelen som inte har råd troligtvis ökat. Vi har en viktig uppgift 2023! säger David von Laskowski.
Salladsåret i siffror:
Totalt plockade svenskarna 20 miljoner Picadelisallader under 2022. Sammanlagt 9 000 000 kilo sallad.Svenskarna åt över 100 mil vegetariska strips.Antal butiker med salladsbar blev fler under 2022, och idag finns Picadeli i 960 runtom i landet.Omsättningen dubblerades från 2021.
Den svenska salladspionjären Picadeli startade sin allra första salladsbar 2009. Och suget efter växtbaserade, hälsosamma och prisvärda sallader är idag rekordstort. Det märks när Picadeli Sverige nu summerar försäljningen för 2022. Omsättningen ökade markant, och landade nära dubbelt så högt som 2021.
Picadeli sålde 20 miljoner sallader under året i Sverige och spår ett 2023 där ännu fler väljer sallad:– Vi brinner för att erbjuda hälsosam snabbmat – och hoppas att varje plockad sallad är ett steg mot en bättre folkhälsa! Trots att pandemin påverkade vår försäljning under första kvartalet, så lägger vi ett succéår till handlingarna. Och vi tror att behovet kommer att öka under 2023. Allt färre kommer att ha råd med rekommenderat intag av grönsaker, och då är det ännu viktigare att vi finns där med prisvärda och hälsosamma alternativ. Till lunch, middag eller som nyttig snabbmat till folk på språng, säger David von Laskowski.
Intresset för växtbaserad mat håller i sig. En favorit bland kunderna är Picadelis vegetariska och proteinrika strips i olika tappningar. Stripsen är den växtbaserade proteinkälla som det säljs absolut mest av i salladsbarerna. Under året åt svenskarna 124 659 kilo strips, vilket blir en 100 mil lång sträcka med strips om man skulle lägga ut dem på marken. Med andra ord skulle svenskarnas vegetariska strips kunna motsvara en biltur från Malmö till Östersund. Eller 3333 Eiffeltorn staplade på varandra.
För att möta konsumenternas efterfrågan arbetar Picadeli hela tiden med att utveckla konceptet. 2022 presenterades till exempel ett nytt, plastfritt lock i formpressad fiber – som nyligen prisades med en stor, internationell utmärkelse. Picadeli lanserade dressing på flaska i sina salladsbarer, och en mängd nya smaker och råvaror. Dessutom lanserades ett helt nytt, färdigpackat food-to-go sortiment. En lansering som slog alla uppsatta mål och tog konsumenterna med storm.
Mot bakgrund av rapporten Vegocracy från våren 2022, och med insikten att 2023 kommer att bli ett utmanade år för mångas plånböcker, ser Picadeli ett tydligt behov av att även fortsatt erbjuda just prisvärda alternativ:– Under 2022 lät vi genomföra en stor undersökning kring matvanor. Den visade att majoriteten av befolkningen inte äter tillräckligt hälsosamt. Var tredje familj angav att de inte hade råd att äta den rekommenderade mängden frukt och grönt och 40 procent av de svarande skulle äta mer grönsaker om det var billigare. Eftersom priserna har ökat lavinartat sedan vi genomförde undersökningen har andelen som inte har råd troligtvis ökat. Vi har en viktig uppgift 2023! säger David von Laskowski.
Salladsåret i siffror:
Totalt plockade svenskarna 20 miljoner Picadelisallader under 2022. Sammanlagt 9 000 000 kilo sallad.Svenskarna åt över 100 mil vegetariska strips.Antal butiker med salladsbar blev fler under 2022, och idag finns Picadeli i 960 runtom i landet.Omsättningen dubblerades från 2021.
14 Jan 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Fransk stjärnarkitekt designar nytt hotell
Anlitas av AMF Fastigheter.
-
Fabriken by Pontus Frithiof öppnar i Nacka Strand
"Vi är inspirerade av lokalernas industriromantiska charm men vill också bjuda på en upplevelse bortom det förväntade"
-
Hjortviken Country Club öppnar idag
Hotellet satsar på skärmfria hotellrum
-
Strawberry utökar i Danmark
"Hotellet har ett magiskt läge"
-
Mässan FFCR hyllar innovativa produkter i tävlingen Innovation Awards
”Vi är oerhört stolta över att lansera Innovation Awards – en tävling som sätter fokus på framtidens produkter och tjänster"
-
Nordic Seafood Summit arrangeras
Här möts hela sjömatsbranschen för framtidens möjligheter
-
Fem i topp - Mest lästa artiklarna 2024
Detta är de mest klickade artiklarna under året: