Scandic lanserar digital bokningstjänst för konferens- och mötesrum
8 Dec 2021
Vid slutet av det första kvartalet 2022 kommer tjänsten att omfatta alla Scandics 195 hotell som erbjuder mötes- och konferensrum i Norden, Tyskland och Polen.
Scandic har ser att behovet av digital självbetjäning och flexibla möten ökar, därför lanserar de nu möjligheten att boka mötes- eller konferensrum för upp till 30 personer direkt på webbsidan. Den digitala bokningstjänsten ger en helhetsbild över alla Scandichotell som erbjuder mötesrum och bokaren kan själv välja vilket hotell, antal deltagare samt mellan möteslängden, två timmar, en halv- eller heldag.
–Vi ser en ökad efterfrågan av digital självbetjäning på våra nordiska marknader och därför implementerar vi nu en digital bokningstjänst för mindre möten som kräver kort framförhållning. Vi adderar en efterlängtad tjänst till alla som snabbt vill kunna genomföra ett kortare möte oavsett vart man befinner sig i Norden, säger Anna Spjuth, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.
Bokningstjänsten integreras som en naturlig del av Scandics hemsida och både bokning och betalning sker inom Scandics ordinarie bokningssystem. Från och med 7 december lanseras lösningen för 50 hotell i Norden. Vid slutet av det första kvartalet 2022, kommer samtliga 195 Scandichotell som erbjuder mötes- och konferensrum i Norden, Tyskland och Polen att finnas tillgängliga för direktbokning online.
–Under hela pandemin har vi haft en hög innovationstakt och lanserat flertalet nya erbjudanden till våra gäster. Det rådande läget har medfört att digitaliseringen av en hel bransch har påskyndats eftersom gäster och besökare idag har förändrade, tillika nya behov. Att vi nu lanserar en digital bokningstjänst för möten är ett bra exempel på hur vi skapar flexibilitet i vår mötesaffär, både för våra gäster och medarbetare, avslutar Anna Spjuth, Chief Commercial Officer på Scandic Hotels Group.
Den nya bokningstjänsten har utvecklats i samarbete med det finska SaaS-företaget MeetingPackage, som är ensamma om att leverera en automatiserad omnichannel-mjukvara för försäljning av möten-, event och konferensbokningar.
–Vi är mycket glada över att ha blivit utvalda för att leverera en bokningstjänst för möten- och konferenser till Scandic Hotels. Samarbetet stärker ytterligare vår ömsesidiga övertygelse om att människor vill boka sina tjänster online, vilket sparar tid för både Scandics gäster och medarbetare, säger Joonas Ahola, vd och grundare av MeetingPackage.
Scandic har under pandemin lanserat flera nyheter, såsom coworking, hybridmöten, digital in- och utcheckning, och multibokning där det sistnämnda möjliggör för gäster att boka hela sin semester och affärsresa vid ett och samma bokningstillfälle.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Scandichotels
8 Dec 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Kryddiga drinkar med Fireball
Firebål, Spicy Sunrise och Fireball Sour
-
Introducerar ett nytt kvällskoncept - traditionellt kinesiskt midnattsnack
"Ambitionen är att inte bara erbjuda utsökt mat, utan också skapa en unik och spännande atmosfär"
-
Topp 10: Hit reser svenskarna på höstlovet
"Det har varit ett högt bokningstryck i år"
-
Estrellas Heta Häxhattar med chili och gräddfil gör comeback
De frasiga barsnacksen är tillbaka
-
Nytt skräckhus i restaurang Fiesta under Halloween på Gröna Lund
"I den zombiesmittade restaurangen Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den"
-
Fanta lanseras med Beetlejuice -design
"Inför Halloween kände vi att det var det perfekta tillfället att skaka om Fanta lite och blanda det bubbliga och färgglada med Beetlejuices läskigheter"
-
Han blir ny vd för Hotel Diplomat
"Det är en spännande och stimulerande utmaning"