Scandic satsar på sömnrum

Sängen hamnar i topp när respondenterna i en ny undersökning får ranka vad som är viktigast för en bra hotellupplevelse. 90 procent av respondenterna svarar att sängen är en av de viktigaste sakerna när de bor på hotell, följt av god frukost och trevlig personal. Foto: Scandic. Sängen hamnar i topp när respondenterna i en ny undersökning får ranka vad som är viktigast för en bra
hotellupplevelse. 90 procent av respondenterna svarar att sängen är en av de viktigaste sakerna när de bor på hotell,
följt av god frukost och trevlig personal. Foto: Scandic.

Sömn rankas högt när hotellgäster väljer vad som är viktigast för hotellupplevelsen, visar en helt ny undersökning. Men fel säng, störande ljud och ljus kan förstöra. Därför lanserade Scandic i oktober speciella sömnrum med en helt ny sänginnovation där affärsresenärer, småbarnsföräldrar, sjusovare och alla andra ska kunna vara säkra på att få en riktigt god natts sömn.

Scandic nyöppnade sömnrum ligger långt bort från hissar och har mörkläggningsgardiner för att gästen inte ska behöva störas av morgonljus. Dessutom finns det i varje rum ett speciellt sömnkit med öronproppar, sömnmask, kamomillte, koffeinfritt­kaffe och möjligheter att spela avslappnande musik. Sömn­rummen har också senare utcheckning än de vanliga rummen för den som vill sova riktigt länge.
– Som affärsresenär kanske man inte har så mycket nytta av den senare utcheckningen, men det kan vara bra om man vill stanna kvar ett tag på rummet och jobba, säger Marie-Therese Helmertz, Brand Director på Scandic.

God sömn rankas högt av hotellgäster enligt en ny undersökning.  På Scandics nya sömnrum får gästerna en sömnmask och öronproppar för att minimera ljus- och ljud, något som annars kan störa sömnen. God sömn rankas högt av hotellgäster enligt en ny undersökning.
På Scandics nya sömnrum får gästerna en sömnmask och öronproppar för att minimera ljus- och ljud, något som annars kan störa sömnen.

God sömn rankas högt
– Vi har tittat på vilka målgrupper vi har och vad de har för behov. Det är många affärsresenärer som bor på hotell, och om man bor mycket på hotell så är sömnen väldigt viktig. Vi gjorde en undersökning bland sexhundra av våra stamgäster och nittio procent av dem svarade att sängen och sömnen var viktigast, att det var så många som tyckte det var överraskande, säger Marie-Therese Helmertz,­ Brand Director på Scandic.
Sömn är inte bara viktigt för vårt välbefinnande, det påverkar också hur vi presterar dagen efter. Nio av tio av de tillfrågade ­svarade till exempel att de presterar sämre på arbetet dagen efter att ha sovit dåligt. Dålig sömn kan också bli ett irritationsmoment. Störande ljud, tätt följt av obekväm säng är det hotellgästen oftast irriterat sig på, det hamnar långt före vanliga irritationsmoment som dålig uppkoppling, missnöje med frukost eller utsikten.

Marie-Therese Helmertz, Brand Director Scandic. Marie-Therese Helmertz, Brand Director Scandic.

Ny svensk sänginnovation i sömnrummen
För att optimera förutsättningarna för en riktigt god natts sömn är Scandic Superior Sleep utrustade med en ny svensk upp­finning, You Bed, en säng som kan anpassas efter egna preferenser om sängkomfort. Med hjälp av en handkontroll bestämmer gästen själv hur hård eller mjuk sängen ska vara.
– Alla människor har en personlig uppfattning om hur en skön säng ska vara. Medan vissa sover bäst i en riktigt mjuk säng kan samma säng förstöra en hel natts sömn för andra. You Bed bygger på en världsunik svensk uppfinning som för första gången gör det möjligt för användaren attt själv bestämma hur hård eller mjuk sängen ska vara. Man kan säga att gästen erbjuds ta med sin egen favoritsäng till hotellet, säger Mattias Sörensen, vd på You Bed.
– Vi letade efter en säng med individanpassning och tyckte att det här var en bra matchning. Sängarna har vi tagit in genom leasingavtal och från och med oktober finns de nu på ett tiotal Scandic­hotell runtom i Sverige.
De hotell som har konceptet har tio sömnrum per hotell.
– Det här är ett pilotprojekt och de kan bli fler rum och fler ­länder, säger Marie-Therese Helmertz.

Säng viktigare än internet
– Det här rankar hotellgäster högst
91 procent av respondenterna svarar att sängen är en av de viktigaste sakerna­ när de bor på hotell. Bland de mest frekventa resenärerna, som bor minst en gång/månad på hotell, svarade ännu några fler, 94 procent, att sängen­ är viktigast.
Så här såg topplistan ut över vad som är viktigast på hotell:

  • Skön säng 
  • God frukost
  • Trevlig personal
  • Att det är tyst och lugnt
  • Tillgång till internet
  • Det var ungefär lika många, nio av tio av de tillfrågade, som svarade att de presterar sämre på arbetet dagen efter att ha sovit dåligt. Totalt var det 594 stamgäster som svarade på undersökningen, som genomfördes­ tidigare i år. 

Nio av tio presterar sämre om de sover dåligt
Sängen hamnar i topp i en ny undersökning. 90 procent av respon­denterna svarar att sängen är en av de viktigaste sakerna när de bor på hotell, följt av god frukost och trevlig personal. Sömn är inte bara viktigt­ för vårt välbefinnande, det påverkar också hur vi presterar dagen efter. Nio av tio av de tillfrågade svarade till exempel att de presterar sämre­ på arbetet dagen efter att ha sovit dåligt. Dålig sömn kan också bli ett irritationsmoment. Störande ljud, tätt följt av obekväm säng är det hotellgästen oftast irriterat sig på, det hamnar långt före vanliga irritationsmoment som dålig uppkoppling, missnöje med frukost eller utsikten.

Om undersökningen:
En kvantitativ mätning har gjorts bland medlemmar i Scandic Friends. Totalt genomfördes 594 intervjuer under perioden 3 september till 6 september 2013. Datainsamlingen genomfördes via digitala enkäter distribuerade via e-post.

Låtlistan
Låtlistan hittar man på Spotify under spotify:user:scandicmusic.

Text: Annika Rådlund Foto: Annika Rådlund & Scandic

Läs också