I dag är det fredagen den trettonde. Det var nog därför vår webbmaster råkade skicka ut förra veckans nyhetsbrev! Vi beklagar detta!
Det är också trettonde året i rad som vinnarna har korats i Arla Guldko.
Här är alla vinnare av Arla Guldko 2012 och juryns motiveringar:
Bästa Miljöarbete: Barista Fair Trade Coffee (rikstäckande kedja)
”Betydelsefulla val behöver inte vara stora. Med en tydlig vision och en kombination av nyfikna och medvetna beslut, ger man dagligen människor möjlighet att påverka världen.”
Bästa Matglädjeskola: Rydboskolan i Åkersberga, Stockholm
”När kunskap, engagemang och vilja får sjuda tillsammans med lika delar lyhördhet och närvaro, och kryddas med äkta kärlek till både mat och gäster blir resultatet en upplevelse för alla sinnen – som smakar mer. Trots slitna lokaler och trång råvarubudget lyckas kockarna i det här köket skapa magi i skolrestaurangen varje dag.”
Bästa Seniorservering: Danvikshem i Nacka, Stockholm
”Matglädje i livets alla skeden. Engagemang, service och fokus på helheten i verksamheten kännetecknar årets vinnare. Här står gästen verkligen i centrum, både när det gäller att se till varje boendes behov och att de anhöriga ska känna sig välkomna. Vardagen lyfts med allehanda festligheter. Det fina bemötandet följer med från köket och restaurangen ut på avdelningarna. Personalen är trogen tack vare delaktighet och långsiktighet vilket borgar för kvalitet och matglädje i livets alla skeden.”
Bästa Snabbmål: Salads and Smoothies i Malmö
”Det här är ett av de bästa exemplen på framtidens snabbmat. Här går det nämligen undan! Serviceminded personal ser till att du får din mat snabbt och smidigt trots att kön vid lunchtid är lång. Bakom menyn finns en medvetenhet gällande både innehåll och miljö. Det genomtänkta konceptet och den goda maten bidrar till en positiv upplevelse.”
Bästa Matglädjebutik: Coop Extra Danderyd, Stockholm
”Genom en inspirerande och genomarbetad varuvisning och ett alltigenom trevligt kundbemötande har årets vinnare skapat en varm, välkommande och nutida butik. Detta är butiken där dofter, synintryck, ljudupplevelser och tilltal skapar trivsel och köplust. Delin, färskvarorna och ett upplevelserikt kundvarv i sin helhet har gjort denna butik omtalad långt utanför sitt närområde.”
Mer info: www.arla.se/guldko