Årets julbordsfavoriter
15 Dec 2019
På uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat 1 102 svenskar hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. De traditionella julrätterna som julskinka, Janssons, sill och ris à la Malta är fortsatt i topp. 1 av 6 säger att de kommer äta mindre kött den här julen, men samtidigt säger 25% att de kommer äta mer svenskt kött. Särskilt de yngre vill se mer grönt och icke-animaliskt på julbordet.
− Julen är vår mest traditionella högtid. Men som vi ser i undersökningen så betyder inte det att allt står still. Tvärtom, varje år ser vi flera små, spännande förändringar i svenskarnas mat- och dryckesvanor. Det är uppenbart att de yngre har annorlunda preferenser än de äldre, till exempel vad gäller köttätande. Men det som gör julmaten så härlig är att man verkar lägga till snarare än att dra ifrån, och på så sätt kan alla få det de vill. Julbordet är en skön mix av tradition och förnyelse, och det speglas i hur de svenska livsmedelsproducenterna twistar till våra vanliga julprodukter med nya smaker, oväntade ingredienser och annorlunda råvaror, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
Undersökningen visade också att drömgästen vid julbordet är psykiatrikern och populärvetenskaplige författaren Anders Hansen.
Här kan du ladda ner hela undersökningen
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Livsmedelsföretagen
15 Dec 2019
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"