Elite Hotels vann SEO-priset i kategorin Digital omställning
28 Okt 2021
Svenska SEO-priset uppmärksammar duktiga personer, framstående sajter och e-handlare som lyckats synliggöra sin sajt genom organiskt sök med hjälp av SEO. Juryn består av Sveriges främsta personer inom SEO, och utser varje år Sveriges topprankade finalister inom 25 kategorier där vinnarna koras genom att granska utvecklingen i organisk synlighet över det senaste året.
Elite Hotels har gjort en lyckad satsning och har nu ökat sin synlighet på nätet. Genom att fånga upp mer av det sökbeteende som finns på Google, och samtidigt arbeta smart med SEO utifrån både tekniska aspekter och ett gediget innehållsarbete, har Elite Hotels aktivt arbetat med detta. Dels tillsatte bolaget tidigt ett dedikerat SEO-team inhouse, och lyfte samtidigt in den digitala byrån Pineberry. Med hjälp av ett copyarbete för att SEO-anpassa innehåll kunde man snabbt nå en högre organisk rankning på Google, med effekten av en bättre konvertering på målsidor. Men också att innehåll från sajten i högre grad började spridas mer i sociala medier. I kombination med att sajten gradvis har förbättrats genom utveckling av tekniska aspekter kunde Elite Hotels öka den organiska synligheten med 30 procent – från en redan hög nivå.
Elite menar att hotellsegmentet är ett av de allra svåraste områdena på Google. Förutom OTA’s – stora bokningsjättar online, tar Google själva upp en stor del av utrymmet i sökresultatet genom sina egna sökrutor för hotell. Det lämnar lite utrymme kvar för hotellaktörer vilket gjort att sajter inom segmentet tvingats tänka stort i termer av kreativitet och strategi. Dessutom rankas detta till ett av de mest konkurrensutsatta områdena då klickpriser lätt skenar iväg på Googles särskilt anpassade annonsplatser, Hotel Ads. Något som ställer ytterligare krav på att arbeta smart för att lyckas med synligheten.
Nu har Elite Hotels nu tilldelats en ärofylld pallplats och utsetts till vinnare av det Svenska SEO-priset inom kategorin ”Digital omställning”.
- Ett engagerat och motiverat team med fokus på såväl content som tekniska SEO-aspekter har tagit elite.se till dagens nivå. Vår digitala byrå har med tydlighet drivit ett gediget analysarbete och vi har internt ökat vår produktivitet genom att tillsätta ett dedikerat SEO-team. Arbetet är långsiktigt och den växande organiska trafiken är av hög prioritet. Vårt mål under 2022 är fortsatt fokus på just detta, samt att öka takten i vårt SEO-arbete ytterligare, säger Erica Stigerud, Head of Marketing & eCom Operations på Elite Hotels of Sweden.
Om Elite Hotels
Elite Hotels of Sweden är Sveriges största familjeägda hotellverksamhet med 40 hotell på 25 orter i Sverige. I koncernen ingår VANA med tillhörande spa och Rooftop by VANA samt restaurangkedjan Paolos och gastropubkedjan The Bishops Arms.
Av: Annika Rådlund Källa och foto: Elite Hotels
28 Okt 2021
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"