Foodora ökade sin omsättning med 460 procent
23 Sep 2022
Efterfrågan på snabba och smidiga leveranser ökade under året i skenet av Covid-pandemins restriktioner och ökade även markant genom utökat utbud på foodoras plattform. Den totala omsättningen ökade med 461%, från 710 miljoner till 3,98 miljarder kronor.
Den stora ökningen i omsättning meddelar de beror till viss del av övergången från förmedlings- till återförsäljarmodellen för restaurangsegmentet. foodora arbetar målmedvetet med att supportera partners och kunder men samtidigt också manövrera tillväxt och expansion.
- Vår väg är inte spikrak och det är vår förmåga att agera snabbt och flexibelt, att ändra kurs när det behövs, som medfört att vi är där vi är idag. Att behålla scale-upens snabbhet och prestigelöshet, i ett storbolags kropp, förblir min viktigaste uppgift framöver. Den snabba tillväxt som vi sett under året har möjliggjorts av just denna mentalitet, säger Hans Skruvfors, koncernchef foodora
De totala rörelsekostnaderna under 2021 slutade på 3,94 miljarder, en effekt av skiftet av försäljningsmodell men även drivet av omkostnader för personal för att hantera den stora tillväxten. Rörelseresultatet landade på 40,2 miljoner, en förbättring med drygt 39 miljoner jämfört med föregående år. Bolagets likvida medel uppgick vid årets slut till 285 miljoner och det operativa kassaflödet till 118 miljoner kronor. Vid utgången av 2021 uppvisade foodora AB ett positivt eget kapital på 370 miljoner kronor.
23 Sep 2022
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"