Kafferosteriet Löfbergs presenterar nu den första upplagan av Kafferapporten. En omfattande kartläggning av svenskarnas kaffevanor, som sträcker sig från Skåne till Norrbotten. Över 3 000 svenskar har intervjuats.
Kafferapporten är en omfattande rapport om svenskarnas kaffevanor och är först i sin storlek. Löfbergs hoppas genom rapporten få ännu bättre förståelse för svenskarnas kaffevanor.
- Rpporten visar bland annat att:
- 4 av 5 svenskar dricker kaffe regelbundet.
- Bryggkaffet är ohotad etta: 72 procent dricker oftast det.
- Morgonkoppen är favoriten: 2 av 3 svarar att det är den viktigaste koppen
- Svenskarna gör tidig kaffedebut: 1 av 5 började dricka kaffe när de är 14 år eller yngre.
- Mamma lär oss dricka kaffe. På frågan ”Vem lärde dig dricka kaffe?” svarar 24 procent mamma vilket placerar mammorna i topp.
- Utan kaffe, inget fika
Få drycker har en lika stark position hos svenskarna som kaffe. Kafferapporten 2024 visar till och med hundraprocentigt kaffedrickande i vissa åldrar. Henrik Scander, lektor vid Restaurang- och hotellhögskolan i Grythyttan, som är intervjuad i rapporten bekräftar kaffets starka position.
– Vi studerar just nu det svenska fikafenomenet och vilken roll kaffet spelar i fikastunden. Där kan vi se att kaffe är det de allra flesta associerar med fika. Utan kaffe, inget fika, säger Henrik Scander.
Regionala siffror
Det stora intervjuunderlaget i Kafferapporten 2024 möjliggör också regionala nedbrytningar i Sveriges samtliga län och storstäder. Några regionala skillnader:
- Stockholmare skippar kaffe on-the-go.
- 1 av 5 dricker mindre on-the-go än för ett år sedan.
- Östgötar dricker mest bryggkaffe. Hela 85 procent väljer brygg oftast.
- Minst andel bryggkaffe i Norrbotten. Bara 57 procent dricker brygg oftast.
- Värmlänningarna älskar sitt kokkaffe. 8 procent dricker oftast kok (jämfört med 3 procent i rikssnitt)
- Göteborgarna blir skogstokiga utan sitt kaffe. 22 procent anger att dom tappar humöret utan kaffe.
- Malmöiter dricker mindre kaffe på restaurang. 3 av 10 har dragit ner på konsumtionen jämfört med ett år sedan.