Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Kända branschprofiler kavlar upp

 
  • Kocken Tareq Taylor och Markus Aujalay och hotellmagnaten Petter Stordalen har gått med i vaccinationskampanjen.

    Kocken Tareq Taylor och Markus Aujalay och hotellmagnaten Petter Stordalen har gått med i vaccinationskampanjen.

  • Matbloggaren Khadija från Khadijas Kitchen och kocken Paul Svensson kavlar också upp.

    Matbloggaren Khadija från Khadijas Kitchen och kocken Paul Svensson kavlar också upp.

Föregående
Nästa
 
Kända svenskar sluter upp i unik kampanj med gemensamt budskap om vikten av vaccinering mot Covid-19. Närmare ett hundratal namnkunniga svenska profiler och förebilder deltar i kampanjen, bland dem finns kockarna Tareq Taylor, Marcus  och Paul Svensson, matbloggaren samt hotellmagnaten Petter Stordalen.


Kampanjen ”Kavla upp” är ett sätt att hjälpa till att övertyga befolkningen att vaccinering är det enda effektiva sättet för att stoppa smittspridningen. Målet är att hindra virusets framfart och stoppa fler mutationer, därmed behöver minst 80 % av den vuxna befolkningen vara immun, helst fler, är en information som kampanjen vill förmedla. 
 

- Det vaccinationsprogram som nu pågår är en historisk ansträngning av ofattbara proportioner och kan kanske vara det viktigaste vi gjort i modern tid. Vi vaccinerar oss inte enbart för att vi själva ska hålla oss friska, vi gör det även för varandra, säger Helena Westin, initiativtagare och ordförande Sveriges Kommunikationsbyråer.


I den unika kampanjen ”Kavla upp” har allt från artister och skådespelare som Loreen, Shima Niavarani, Lena Endre, Jason Diakté, Eva Röse, Martin Stenmarck, Izabella Scorupco, Tomas Ledin, Bahar Pars och Jonas Gardell ställt sig framför kameran med en uppkavlad ärm. Även sportprofiler så som Armand Duplantis och Sarah Sjöström, kockar så som Tareq Taylor och Khadija Mahamud, näringslivsprofiler som Börje Ekholm, Harlad Mix och Daniel Ek till några av Sveriges mest kända författare så som Jens Lapidus, Camilla Läckberg och Alexander Schulman samt många fler inflytelserika svenskar har anslutit sig till kampanjen med budskapet att vaccinera sig.


Kampanjen är ett privat initiativ av Sveriges Kommunikationsbyråer och är helt finansierad genom privata donationer från några av Sveriges mest namnkunniga näringslivsprofiler så som Cristina Stenbeck, Kinnevik, Karl-Johan Persson, styrelseordförande H&M, Märta Schörling Andreen, Daniel Ek, grundare och vd Spotify, Robert Andreen, Per Josefsson, Brummer & Partners, Petter Stordalen, Nordic Choice Hotels, Louise Lindh och Katarina Martinsson, Lundbergs, Mats Qviberg, Jeanette och Harald Mix, Johan Andersson, vd Mellby Gård, Torsten Jansson, New Wave Group, Ashkan Pouya och Saeid Esmaeilzadeh, Serendipity, Marina Szugalski Klagsbrun och Harry Klagsbrun samt Nordic Capital.

 
Folkhälsomyndigheten och MSB är informerade och har givit positiv återkoppling på initiativet och kampanjen.

 
- Vi har tagit detta initiativ då alla nu måste bidra med sitt respektive kunnande och kraft. Vården bidrar på ett exceptionellt sätt. Folkhälsomyndigheten driver sitt uppdrag, läkemedelsindustrin producerar vaccin, riksdag och regering fattar beslut kring kompensation och ersättningar. Men vi kommunikatörer kan påverkan. Vi kan kommunicera så att människor faktiskt gör något och det tack vare hjälp av privata generösa donationer och Sveriges mest välkända ansikten. Utan den generositeten hade detta inte varit möjligt, fortsätter Helena Westin.

 



Av: Annika Rådlund Källa: Kom - Sveriges kommunikationsbyråer
Foto: Mattias Edwall