Kitty Kolan är tillbaka!
12 Feb 2017
Nu lanserar Berga Bruk nya Kitty Kola - ekologisk, helt utan tillsatt socker och med naturliga ingredienser. Sötman kommer från äpplen och från kolabönor. Kitty Kola har också fått två syskon – Kitty Kool, en lemonad, och Kitty Krazy, en ingefärsdricka.
Våren 1953 kom Kitty Kola för första gången till Sverige. En man från England hade övertygat små, lokala, småländska bryggerier om att den bruna, kolsyrade läsken som smakade kola var framtiden. Det gick bra i några månader till dess att Coca-Cola lanserades i Sverige och Kitty Kola försvann från hyllorna. Den snygga loggan med den coola katten med sugrör har dock funnits kvar på hembygdsgården och återupptäcktes av formgivaren Joel Berg.
Joel Berg och Kajsa Leander, grundare av Berga Bruk, bestämde att kolan med den coola katten skulle få ett andra liv. Joel moderniserade loggan och Kajsa och hennes medarbetare på Berga Bruk bytte ut de amerikanska kemiska förkortningarna mot äpplen. Berga Bruks mål med Kitty Kola var klart som källvatten – att behålla det goda hos den mjuka, runda kolasmaken utan de mindre bra egenskaperna.
- Vi ville behålla det goda. Kolan skulle smaka som då när man var liten, men även vara god för kroppen. Vi ville göra en nyttig ”läsk” för både barn och vuxna som kan drickas med gott samvete och vi bestämde oss för att byta ut raffinerat socker mot äpple. Vi lyckades och Kitty Kola är nu här - kolan för en ny generation, säger Kajsa Leander grundare och pomolog, Berga Bruk.
Kitty Kola, Kitty Kool och Kitty Krazy är hälsosamma och svalkande drycker som fungerar närsomhelst - på matbordet, i handen eller i drinken. Kitty Kool är en ekologisk kolsyrad lemonad med smak av citron och Kitty Krazy är en ekologisk kolsyrad ingefäradryck.
- Vår förhoppning är att våra lokala Kitty-drycker får samma utveckling i läskedrycksbranschen som de lokala ölbryggerierna har fått. Revolutionen bland mikrobryggerierna har skett utanför storstäderna och bortom traditionella medier. Ölentusiasternas och ölbloggarnas engagemang har lett till många lokala ölmärken. Det skulle vara spännande om musteri- och läskvärlden får en liknande produktutveckling , avslutar Kajsa.
Volym: 27,5 cl.
www.bergabruk.se
12 Feb 2017
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"