Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

PBX och ICHA lanserar kombucha gjord på kaffesump

 
PBX och ICHA lanserar kombucha gjord på kaffesumpIcha är en helt ny kombucha gjord på kaffesump. Pressbyråns living lab PBX och dryckesföretaget ICHA tar nu nästa steg mot cirkuläritet genom att lansera en helt ny kombucha gjord på kaffesump. I stället för att slänga kaffesump som blivit över i PBX-butiken har den använts till att brygga en helt ny dryck, ICHA Kombucha Chai Coffee Grounds.

Varje dag komposteras eller slängs stora mängder kaffesump från hushåll och företag i Sverige. Genom att återanvända förbrukad kaffesump kan kaffebönans livslängd förlängas och smaken och kaffets funktionalitet, som fortfarande finns kvar, nyttjas.

Det har Pressbyråns living lab PBX, tillsammans med dryckesföretaget ICHA och Sweden Foodtech, tagit fasta på. I stället för att låta förbrukad sump från kaffebryggningen i PBX-butiken gå till spillo har den använts för att skapa den nya drycken Icha Kombucha Chai Coffee Grounds.

ICHA Kombucha Chai Coffee Grounds har en kryddig smak av Chai.

– Den nya återbryggda kombuchan är ytterligare ett sätt för oss att testa oss fram för att skapa cirkulära flöden. Tillverkningsprocessen är ett bra exempel på den outnyttjade potential som finns i att omvandla sidoströmmar från vardagliga produkter, i vårt fall kaffet som är en av våra storsäljare, säger Linnéa Borgström, Hållbarhetsdirektör på Reitan Convenience Sverige som är franchiseägare till Pressbyrån och PBX.

Chai Coffee Grounds är bryggd på kaffesump och smaksatt med färska kryddor från Pepperquest.

– Att vi tillsammans med PBX och Sweden Foodtech har tagit fram en kombucha på en restprodukt har varit nytt och spännande samtidigt som det har varit en utmaning. För oss är det viktigt att inte kompromissa med smak, hälsa eller upplevelse när vi sätter nya smaker från grunden. Vilket vi även säkerställt för den här produkten, säger Ash Talukder, VD på ICHA.


– Vi hoppas att detta samarbete kan inspirera fler att ta tillvara på sina restprodukter - det är ett utmärkt sätt för företag, som PBX, att erbjuda hållbara produkter i butik, säger Daniella Illerbrand, Director of content på Sweden Foodtech.




Av: Annika Rådlund Källa och foto:  Reitan Convenience 


Taggar

Drycker Kaffe Nyheter