Sexuella trakasserier på Operakällaren upprör
2 Nov 2020
- I många fall, såsom i det som vi har läst om idag, får vi inte kännedom om oegentligheter eftersom den utsatta personen helt enkelt inte vågar anmäla eller kontakta facket. Mitt tydliga budskap är att man alltid ska kontakta facket, säger Malin Ackholt på Hotell- och restaurangfacket (HRF).
Hotell- och restaurangfacket (HRF) har idag tagit del av uppgifter i media gällande sexuella trakasserier på Operakällaren i Stockholm
HRF säger att de vet om att det förekommer sexuella trakasserier i besöksnäringen och har länge jobbat med att förhindra dem. HRF har också lyft in frågan om sexuella trakasserier i de pågående kollektivavtalsförhandlingarna.
- Att ta sig rätten till någon annans kropp är rent ut sagt avskyvärt. Vi har sedan länge jobbat för att göra det vi kan för att förhindra sexuella trakasserier i vår bransch. Ingen som jobbar i besöksnäringen ska känna sig otrygg på sin arbetsplats, säger Malin Ackholt, HRF:s förbundsordförande.
HRF kan agera i de fall där förbundet får kännedom om trakasserier. Det förutsätter att förbundets medlemmar kontaktar HRF eller att förbundet får reda på att allt inte står rätt till. De menar också att om man är utsatt kan man kontakta dem och få hjälp genom hela processen.
Av: Annika Rådlund Foto: F Sandin Carlsson
2 Nov 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"