Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Sushi Yama inför pant på sina Take away-förpackningar

 
Sushi Yama inför pant på sina Take away-förpackningarMikael Berglin, co-founder & Head of Sales på &Repeat och Johannes Örnemark som är CCO, på Sushi Yama. Nu inför Sushi Yama pant på sina takeaway-förpackningar tillsammans med &Repeat - ett initiativ som kommer att ge många tiotusentals förpackningar ett nytt liv och där du som gäst blir belönad när du återvinner förpackningen korrekt.

I september anslöt sig Sushi Yama till &Repeats pantsystem. Detta betyder att över 70 restauranger säkerställer att kedjans sushi-förpackningar går att panta med &Repeat. Detta genom QR-koder på förpackningarna som gästen kan scanna för att panta och bli belönad.

Frågan om hur Sverige och Europa skall få upp återvinningen av engångsförpackningar, och hur vi skall ta itu med den stora nedskräpningen från branschen är högaktuell. Det pågår just nu flera initiativ, både på politisk nivå och av olika aktörer inom matvarubranschen själv.

För Sushi Yama som är en ledande aktör inom restaurangbranschen i Sverige är hållbarhet en självklarhet:

–Att våra gäster efter ett besök hos oss på Sushi Yama är nöjda med sin upplevelse är det allra viktigaste för oss - här ingår såklart också hur du som gäst blir av med förpackningen på ett klimatsmart och hållbart sätt efter måltiden, säger Johannes Örnemark som är kommersiell direktör på Sushi Yama.

Från och med nu kommer gästerna hitta &Repeats QR-kod på den redan återvinningsbara förpackningen. Scannar gästen koden med sin mobil finns instruktioner på hur förpackningen skall sorteras och en karta med översikt på närmaste plats som kan ta emot förpackningen. Har gästen egen återvinning på sitt kontor eller hemma kan gästen också registrera denna och bli belönad för att återvinna förpackningen. 
Betalningen kommer i form av credits i &Repeats digitala plånbok och kan användas för att köpa en ny sushi-måltid, eller som betalmedel i någon av de ca 700 restauranger som idag är anslutna till &Repeat.

–Vi är väldigt stolta över att få med en ledande aktör som Sushi Yama i vårt pantsystem. Detta betyder i praxis att återvinningen av matlådor nu kommer att öka–med många tiotusentals förpackningar över hela Sverige - varje månad, säger Mikael Berglin, co-founder och Head of Sales på &Repeat.