Topplistan: Årets julbordsfavoriter och kändisen vi helst vill äta julbord med
18 Dec 2020
Våra julmatsvanor förändras om än långsamt. I pandemins spår tycks intresset för svensktillverkade produkter av hög kvalité särskilt viktigt för svenskarnas julbordsfirande.
– Julen är vår mest traditionstyngda högtid. Det ser vi inte minst på hur långsamt de starka preferenserna förändras. Men förändras, det gör de. Julskinkan tappar lite varje år samtidigt som den alkoholfria ölen knappar in på julmusten. Att julskinka och julmust är svenskarnas storfavoriter rådet det dock ingen tvekan om. Det som gör julmaten så härlig är att man verkar lägga till snarare än att dra ifrån, och på så sätt kan alla få det de vill. Julbordet är en mix av tradition och förnyelse. Och just den mixen, där traditionella produkter uppdateras och twistas utifrån nya smaker, är våra svenska livsmedelsföretag fenomenala på, säger Björn Hellman, vd Livsmedelsföretagen.
På uppdrag av branschorganisationen Livsmedelsföretagen har Demoskop frågat över 1 000 svenskar hur de kommer att äta, dricka och fira jul i år. Årets undersökning visar på ett fortsatt stort intresse för svensktillverkad och högkvalitativ mat och dryck i kris- och högtider. Kött- och chark är fortsatt populärast på svenskarnas julbord, även om framförallt yngre vill se mer grönt och icke-animaliskt.
Coronapandemin har förändrat många svenskars levnadsvanor. 3 av 10 uppger att de motionerat mer än innan, fler än var tredje har planerat sina inköp av livsmedel i högre utsträckning och var fjärde har köpt mer hämtmat från restaurang. Men vad har vi ätit då? 1 av 6 anger att man ätit mer hälsosamt än tidigare, var femte svensk anger att man köper mer från lokala producenter (så som bagerier och konditorier) och var femte har ökat sin konsumtion av svensktillverkad mat och dryck. Och, pandemin till trots känner sig 84 % av svenskarna trygga med att kunna få tag på alla livsmedel de önskar inför julhelgen.
Med anledning av pandemin kommer bara 1 av 6 svenskar att fira jul med fler än den närmaste familjen och hela 70 % av svenskarna kommer att anpassa sin handling till julbordet med anledning av pandemin. 2(3)
– En positiv effekt av pandemin är att var fjärde svensk har minskat sitt matsvinn. Och inför jul tycks mer kvalitet snarare än kvantitet vara melodin, även om utbudet fortsätter att breddas. Detta är, i kombination med det minskade antalet julbord, är också positivt ur matsvinnshänseende, säger Björn Hellman.
På dryckessidan är julmust fortsatt storfavorit på julbordet. Men ölen – både den alkoholhaltiga och den alkoholfria – blir en allt viktigare julbordsdryck. Glögg uppskattas av den yngre delen av populationen medan äldre föredrar snaps.
– I kris söker vi trygghet och där har maten genom alla tider spelat en viktig roll. Vi har aldrig saftat, syltat, odlat och bakat så mycket som i år och mycket av vår ofrivilliga hemmatid har vi ägnat åt matlagning. Inför årets julhelg tror jag behovet av vardagseskapism är större än någonsin och att vi längtar efter att sätta guldkant på tillvaron med ett lyxigt och traditionsenligt julbordsfirande, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef på Livsmedelsföretagen.
Vilken av följande rätter är din absoluta favorit på julbordet?
1. Julskinka 25 %
2. Janssons frestelse 16 %
3. Sill 12 %
4. Lax 8 %
5. Köttbullar 5 %
Vilken typ av mat vill du ska dominera på ditt julbord? (Möjligt att ange flera svar)
1. Kött- och charkprodukter 63 %
2. Fisk och skaldjur 25 %
3. Grönsaker och rotfrukter 23 %
4. Annan icke-animalisk mat 8 %
5. Bröd och kex 5 %
Tror du att ditt köttätande kommer att förändras den här julen jämfört med tidigare jular och i så fall hur?
• Minska 12 %
• Ingen skillnad
• Öka 2 %
Vilka av följande drycker skulle du vilja att det serveras till maten på ditt julbord? (Möjligt att ange flera svar)
1. Julmust 76 %
2. Julöl 46 %
3. Vatten 41 %
4. Snaps 39 %
5. Glögg 27 %
Vilken känd svensk person som har varit aktuell under senaste året skulle du helst bjuda in till ditt julbord?
1. Anders Tegnell 9 %
2. Jonas Sjöstedt 8 %
3. Carina Bergfeldt 8 %
4. Sven Melander 7 %
5. Anders Hansen 5 %
– Även om jag tror att de flesta helst av allt skulle vilja slippa prata mer om coronamutationer, smittspridningsteorier eller ytterligare restriktioner, kan jag förstå att man gärna skulle bjuda in årets i särklass mest omtalade svensk till sitt julbordsfirande. Men det vanligaste svaret på frågan är faktiskt ”Ingen”, något jag tror att Anders Tegnell uppskattar och som inte är så konstigt. Julen är en tid som man först och främst vill fira med nära och kära, särskilt i år, säger Jimmy Sandell.
Livsmedelsföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för livsmedelsindustrin i Sverige. Livsmedelsföretagen har cirka 800 medlemsföretag som sysselsätter närmare 50 000 personer, omsätter 195 miljarder kr/år och tillsammans utgör Sveriges tredje största industrigren.
Av: Annika Rådlund Källla: Livsmedelsföretagen
Foto: Getty Images
18 Dec 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Kryddiga drinkar med Fireball
Firebål, Spicy Sunrise och Fireball Sour
-
Introducerar ett nytt kvällskoncept - traditionellt kinesiskt midnattsnack
"Ambitionen är att inte bara erbjuda utsökt mat, utan också skapa en unik och spännande atmosfär"
-
Topp 10: Hit reser svenskarna på höstlovet
"Det har varit ett högt bokningstryck i år"
-
Estrellas Heta Häxhattar med chili och gräddfil gör comeback
De frasiga barsnacksen är tillbaka
-
Nytt skräckhus i restaurang Fiesta under Halloween på Gröna Lund
"I den zombiesmittade restaurangen Zombiesta förvandlas varje gäst till en del av menyn när de möter kökspersonal som inte bara lagar maten, utan också jagar den"
-
Fanta lanseras med Beetlejuice -design
"Inför Halloween kände vi att det var det perfekta tillfället att skaka om Fanta lite och blanda det bubbliga och färgglada med Beetlejuices läskigheter"
-
Han blir ny vd för Hotel Diplomat
"Det är en spännande och stimulerande utmaning"