Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Fem stora hotelltrender 2024

 
Fem stora hotelltrender 2024Branschorganisationen Countryside Hotels har, utifrån intervjuer med 35 medlemshotell runt om i Sverige, identifierat ett antal tydliga hotelltrender för året som kommer.  Även om pandemiåren och efterföljande lågkonjunkturen med ökade levnadskostnader för hushåll varit utmanande för svenska hotell ser många nu ljust på framtiden, inte minst på grund av förmågan att anpassa sig till nya förutsättningar. Branschorganisationen Countryside Hotels har, utifrån intervjuer med 35 medlemshotell runt om i Sverige, identifierat ett antal tydliga hotelltrender för året som kommer.

–Även om många hushåll kämpar med ökade levnadskostnader och en orolig omvärld så är behovet att komma bort och koppla av fortsatt starkt, inte minst eftersom många hotell varit duktiga i att anpassa sina erbjudanden till nya förutsättningar och hittat nya upplägg som passar gästernas plånböcker. Vi ser också att utländska besökare fortsätter att komma i hög utsträckning, inte minst på grund av den fortsatt svaga svenska valutan, vilket skapar förutsättningar för ännu fler gästnätter 2024,” säger Anna Övergaard, Marknadschef på Countryside Hotels.

Fem svenska hotelltrender 2024


1. Vill ha mer än mat och boende

Från att det historiskt sett varit mycket fokus på boende och mat så söker gäster nu allt mer nya upplevelser. Det handlar dels om att få upplevelser på boendet, som vinprovning eller matlagningssessioner och dels om möjligheter till aktiviteter i omgivningarna, exempelvis friluftsliv med vandring och cykling. För att möta detta jobbar många hotell nu mer aktivt för att göra dessa aktiviteter tillgängliga för gäster och även hitta nya aktiviteter.

2. Kortare framförhållning

Kanske är det en osäker omvärld och osäkerhetsfaktorer kring privatekonomi som får allt fler gäster att boka sina vistelser med kortare framförhållning. Det märks även på konferenssidan där många har kortare framförhållning i sina bokningar och väljer mer sparsamma upplägg, exempelvis fler dagskonferenser och mer restriktiv hållning till att bjuda på exempelvis alkohol.

3. Priset blir viktigare

Hotellen märker att många hushåll har fortsatt mindre i plånboken och väljer mer sparsamma upplägg med exempelvis färre antal nätter och mindre omfattande paket där exempelvis 2-rätters middagar ersätter 3-rättersupplägg. Dock märker många hotell att gäster väl på plats i högre utsträckning gärna unnar sig något litet extra, som en extra maträtt eller en drink till rummet.

4. Fler dagar i veckan

För att få bättre ekonomi i verksamheterna väljer många hotell att titta på delar där det finns outnyttjad potential. Söndagar faller in i den kategorin då många hotell historiskt haft lägre beläggning denna dag. Därför har många skapat populära söndagspaket, där gästerna sover över och tar ledigt från jobbet på måndag förmiddag och får en bra start på veckan. Det är ett sätt att möta gästers efterfrågan på billigare alternativ samtidigt som hotellens kapacitet utnyttjas mer optimalt.

5. Tillbaka till landsbygden

Hotellen märker också hur fler gäster i oroliga tider och en turbulent omvärld sätter större värde på att få avkoppling på landsbygden utanför storstäderna. Natursköna lägen med vilsam puls blir allt mer eftertraktat samtidigt som gästerna också sätter allt större värde på ett varmt, personligt och mänskligt bemötande, möjligtvis som kontrast till den ökade digitalisering de ofta möter i sin vardag.