Kaffet hos Circle K fick högst betyg
9 Jan 2020
Svenskarna är ett av världens mest kaffedrickande folk och Circle K serverar över 10 miljoner koppar kaffe årligen till bilister över hela landet. I en ny undersökning, genomförd av Kantar Sifo, har över 1000 svenskar fått tycka till om vilket kaffe som smakar bäst. I undersökningen fick deltagarna bedöma kaffets helhetsupplevelse, kaffets smakprofil i detalj och till sist göra en helhetsbedömning av själva kaffepausen. Circle K fick högst poäng i samtliga tre kategorier.
– Det här är förstås oerhört glädjande! Vi arbetar aktivt med att utveckla vårt sortiment och genomför just nu en omfattande satsning på ett nytt butikskoncept med större fokus på kaffe, mat och service. Det senaste året har vi satsat mycket på att hitta småskaliga och hållbara kaffeleverantörer, som dessutom främjar kvinnligt företagande. Vi lägger stor vikt vid att vårt kaffe ska ge den bästa smakupplevelsen, och vi väljer noga ut våra bönor för att kaffet ska få just den smak och arom som vi önskar. Att vi nu får högst betyg jämfört med renodlade matkedjor är ett fint kvitto på att vårt arbete med att erbjuda ett så bra och gott kaffe som möjligt lönar sig, säger Anna-Karin Thörne, Kategorichef Kaffe Circle K .
Om smaktestet
I den gedigna undersökningen jämfördes sex olika kedjor med närvaro längs Sveriges vägar. Kedjorna som jämfördes var McDonalds, Max Hamburgare, Circle K, OKQ8, Preem och Shell/ Välkommen in. Deltagarna fick besöka en slumpvis tilldelad kedja för att köpa en kopp kaffe. Därefter har deltagarna fått bedöma sin upplevelse med hjälp av frågor som skickats till deras mobiltelefon. Varje deltagare har blivit ombedd att dricka sitt bryggkaffe på det sätt som de vanligtvis skulle göra, beroende på tycke och smak.
– När bedömningen sker i direkt anslutning till en realistisk händelse avspeglar testet verkligheten. Att låta konsumenten testa endast en kopp kaffe från en kedja, ett så kallat monadiskt test, gör att vi undviker rena jämförelser. Varje kedja har blivit utvärderad på sina egna meriter, och alltså inte om de erbjuder ett bättre eller sämre kaffe än det konsumenten senast smakade, säger Cecilia Platzack på Kantar Sifo.
9 Jan 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
I mars öppnar nyrenoverade Scandic Wallin
"Vi ser verkligen framemot att äntligen få slå upp portarna till detta moderna hotell med mycket centralt läge och goda kommunikationsmöjligheter"
-
Uber Ski lanseras i Sverige
"Med Uber Ski tror vi att vi kan hjälpa dem som vill lägga mindre tid på logistiken och mer tid på allt det roliga under semestern. Vi hoppas tjänsten blir ett uppskattat tillskott under skidsäsongen"
-
Indochine har öppnat på Arlanda
"Indochine är, med sitt asiatiska, inspirerande koncept, ett perfekt komplement till det övriga utbudet på Marknadsplatsen"
-
Max öppnar flagship-restaurang i Köpenhamn
"Restaurangen får ett väl synligt läge där många gående och cyklister passerar varje dag"
-
Hotellet har inrett ett Mellorum
Mellorummet har glammiga detaljer och utlovar flera överraskande inslag. Bland annat kommer...
-
Husmanskosten får en egen dag i kalendern
"Husmanskostens dag har potential att bli en viktig dag"
-
Recept: One Pot Risoni Pomodoro med varm fetaost & bönor
Toppa receptet med detta: