Kaffet hos Circle K fick högst betyg
9 Jan 2020
Svenskarna är ett av världens mest kaffedrickande folk och Circle K serverar över 10 miljoner koppar kaffe årligen till bilister över hela landet. I en ny undersökning, genomförd av Kantar Sifo, har över 1000 svenskar fått tycka till om vilket kaffe som smakar bäst. I undersökningen fick deltagarna bedöma kaffets helhetsupplevelse, kaffets smakprofil i detalj och till sist göra en helhetsbedömning av själva kaffepausen. Circle K fick högst poäng i samtliga tre kategorier.
– Det här är förstås oerhört glädjande! Vi arbetar aktivt med att utveckla vårt sortiment och genomför just nu en omfattande satsning på ett nytt butikskoncept med större fokus på kaffe, mat och service. Det senaste året har vi satsat mycket på att hitta småskaliga och hållbara kaffeleverantörer, som dessutom främjar kvinnligt företagande. Vi lägger stor vikt vid att vårt kaffe ska ge den bästa smakupplevelsen, och vi väljer noga ut våra bönor för att kaffet ska få just den smak och arom som vi önskar. Att vi nu får högst betyg jämfört med renodlade matkedjor är ett fint kvitto på att vårt arbete med att erbjuda ett så bra och gott kaffe som möjligt lönar sig, säger Anna-Karin Thörne, Kategorichef Kaffe Circle K .
Om smaktestet
I den gedigna undersökningen jämfördes sex olika kedjor med närvaro längs Sveriges vägar. Kedjorna som jämfördes var McDonalds, Max Hamburgare, Circle K, OKQ8, Preem och Shell/ Välkommen in. Deltagarna fick besöka en slumpvis tilldelad kedja för att köpa en kopp kaffe. Därefter har deltagarna fått bedöma sin upplevelse med hjälp av frågor som skickats till deras mobiltelefon. Varje deltagare har blivit ombedd att dricka sitt bryggkaffe på det sätt som de vanligtvis skulle göra, beroende på tycke och smak.
– När bedömningen sker i direkt anslutning till en realistisk händelse avspeglar testet verkligheten. Att låta konsumenten testa endast en kopp kaffe från en kedja, ett så kallat monadiskt test, gör att vi undviker rena jämförelser. Varje kedja har blivit utvärderad på sina egna meriter, och alltså inte om de erbjuder ett bättre eller sämre kaffe än det konsumenten senast smakade, säger Cecilia Platzack på Kantar Sifo.
9 Jan 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"