”Håll Måttet På Alla Punkter” är namnet på kampanjen för tillgängliga restaurangmenyer på punktskrift. Målgruppen är alla typer av restauranger som vill öka sin tillgänglighet. Kampanjen drivs av Framgången – Planering & Påverkan, ett företag som har tillgänglighet och bemötandefrågor som en del av sin verksamhet.
– Menyer på punktskrift är en konkurrensfördel för restauranger. Att fler gäster kan läsa menyn själv, är något som sparar tid för restaurangpersonalen, säger Rebecca Hansen, kampanjsamordnare för menykampanjen.
– Man visar kunden att man prioriterar tillgänglighet och möjliggör även för gäster med grav synnedsättning att kunna komma dit och slappna av över en bit mat, säger Alireza G. Alipour, punktskiftsläsare och grundare till Framgången.
Endast ett par restauranger i Västsverige erbjuder idag punktskriftsmenyer – en statistik som även speglar resten av Sverige ganska väl.
Niklas Mattsson, ordförande för Synskadades Riksförbund Väst välkomnar kampanjen med glädje:
– Äntligen öppnas också menyerna för oss! Nu kan vi beställa mat på jämlika villkor med seende, säger Niklas.
Alla Sveriges restauranger kunde från och med söndag den 1 april ta del av kampanjen. Kampanjsamordnaren kommer tillsammans med en punktskriftsläsande kollega att regelbundet besöka utvalda restauranger i Göteborgsområdet för att visa menyer och informera om punktskriftens betydelse.
En av få som redan idag erbjuder menyer på punktskrift är den grekiska restaurangen Efessos Taverna:
– Sedan vi skaffade punktskriftsmenyer för två år sedan har antalet kunder med synnedsättning ökat, vilket känns bra för mig som restaurangägare. De kunder som vi förut fick läsa upp menyn för, kan idag själva läsa menyn för andra. Det är kul att se, säger Andreas Andersson, ägare till Efessos Taverna, på Karl Johansgatan i Göteborg.