Krav på ursprungsmärkning

Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött.
Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött välkomnar det nya kravet.

Från 1 mars måste restauranger och storhushåll kunna informera om vart köttet kommer ifrån.
–Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga, säger landsbygdsminister Peter Kullgren.

Många restauranger har informerat om kötttets ursprung redan innan det nya lagkravet kom. Det har exempelvis används flaggor i menyerna för att visa köttets ursprungsland eller så anges det vilken svensk gård det kommer ifrån. Sedan den 1 mars måsta alla restauranger kunna berätta om vilket land köttet på menyn kommer ifrån. Kravet gäller kött från nöt, gris, får, get och fågel och informationen om ursprung kommer behöva finnas direkt i menyerna eller kunna ges muntligt, direkt eller på förfrågan.

– Det ska vara lätt att veta var köttbiten på tallriken kommer ifrån. Många konsumenter vill göra medvetna val om maten de äter och då är god information en förutsättning. Nu kommer konsumenter få veta var kött som serveras på restauranger kommer ifrån. Det är bra för djurvälfärden och Sveriges självförsörjningsförmåga,säger landsbygdsminister Peter Kullgren.

Tea Malmgård, som är kock och krögare på DoMa, berättar vad hon tycker om det nya kravet:

– Vi har alltid känt stolthet över den mat som vi serverar. Det nya kravet på att informera kund om ursprung på restaurang är en självklarhet för oss men nu blir det även en möjlighet att verkligen visa gästen att vi gjort alla val av råvaror med omsorg. 

Restauranger måste uppge ursprungsland på kött.
Från 1 mars måste restauranger uppge ursprungsland på kött.

Kravet att informera om köttets ursprung kommer inte gälla för färdiga eller kryddade produkter som korv, skinka eller färdigstekta hamburgare. Det beror på att det idag inte är lagkrav på att märka dessa produkter med ursprung, varken mot restaurang eller i butik. Däremot är det lagkrav att märka rått kött med ursprung, något som alla gäster har rätt att få veta även när de äter på restaurang.

– Jag hoppas att gäster fortsätter i allt större utsträckning att stötta seriösa aktörer som tänker på hållbarhet och även försöker göra smartare val i butik,säger Tea Malmgård.

Isabel Moretti, vd på Svenskt Kött, menar att Sverige har på många sätt ett mer hållbart jordbruk än många andra länder och det finns stor potential att öka den svenska livsmedelproduktionen – både den vegetabiliska och den animaliska.

–Sverige har lägst användning av antibiotika inom djurhållningen inom hela EU. Svenskt kött har också lägre klimatpåverkan än det globala genomsnittet samtidigt som de betande djuren gynnar den biologiska mångfalden och de odlade gräsmarkerna binder kol i jorden.

Hon menar också att det är viktigt för konsumenterna att ha möjlighet att kunna välja.

– Inom restaurangsektorn vet vi att det billigare importerade köttet har en stor plats, men genom det nya lagkravet hoppas vi att restauranger som faktiskt göra aktiva val och redan idag väljer det svenska köttet också väljer att berätta om alla fördelar som finns. Skriv det på menyn, på sociala medier och informera var köttet kommer ifrån.

Foto: Getty Images och Ewa Stackelberg

Läs också