Martin & Servera lanserar klimatpoäng
4 Jun 2023
-Jag är väldigt glad och stolt över att vi nu kan erbjuda våra kunder möjligheten att göra ännu mer medvetna och hållbara val när de handlar hos oss. Det är ett stort och viktigt steg för att tillsammans med våra kunder minska matens klimatpåverkan, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef på Martin & Servera.
Klimatpoängen finns från och med idag tillgängligt för Martin & Servera Restauranghandels kunder, direkt i produktkortet i e-handeln. Grunden för beräkningen av klimatpoängen hos Consupedia är RISE klimatdatabas som visar klimatpåverkan från varans tillverkningskedja. Klimatpoängen baseras på en jämförelse av alla livsmedelsprodukter i Consupedias databas, där den aktuella produkten värderas som mer eller mindre klimatsmart. Ju högre poäng, desto mer klimatsmart är produkten.
I nästa steg kommer information om klimatpåverkan också att göras tillgänglig för dryckesbolaget Galatea och för Sorundahallarna. Samarbetet med Consupedia öppnar också upp för att på sikt skapa ännu mer kundnytta och är ett första steg mot målet att minska restaurangbranschens klimatavtryck.
- Tack vare att Consupedia kommit längst på marknaden med sin hållbarhetsdatabas, som innehåller information om produkters totala klimatavtryck, CO2-ekvivalenter, men också många fler hållbarhetsparametrar, ser vi stora utvecklingsmöjligheter för spännande digitala tjänster i framtiden, säger Anna Grandt, chef digitala kanaler och e-handel.
– Vi uppskattar att Martin & Servera har höga ambitioner och driver utvecklingen mot mer hållbara val för hela restaurangbranschen. Tillsammans kan vi fortsätta höja hållbarhetsribban och samtidigt hjälpa fler aktörer att ta sig över den, säger Roberto Rufo Gonzalez, Consupedias vd och grundare om samarbetet.
4 Jun 2023
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"