Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Succé för Icehotels livestreaming

 
Succé för Icehotels livestreamingDigitala konstupplevelser gav stort globalt genomslag för Icehotel. Vanligtvis brukar det vara ett hundratal besökare, gäster och lokalbor på plats vid öppningen av Icehotel. Men när den ersattes med en digital öppning på grund av pandemin visade det sig att det var betydligt fler än så som var intresserade av att se Icehotel.

När den vinteröppna delen av Icehotel invigdes före jul var intresset att se de nya konstsviterna större än någonsin. Nästan 70 000 personer, nåddes av de livestreamade invigningarna som visades på Facebook och drygt 250 artiklar om Icehotel publicerades världen över med vad man räknar med gett en sammanlagd räckvidd på 1,6 miljarder.
 
Artiklar om konstsviterna i december resulterade i 257 artiklar i 44 länder, i bland annat the Daily Mail, Lonely Planet, CNN, Design Boom, Business Insider, msn.com, BBC med flera.
Många av artiklarna handlade just om att den digitala satsningen gjorde det möjligt att besöka Icehotel, även utan att lämna sitt vardagsrum.

 - Vi hade en önskan om att Icehotels fantastiska konst skulle nå även de som inte kan besöka oss just nu och valde att satsa mer digitalt än tidigare. Vi tog bland annat fram ett Augmented Reality-filter på Instagram så att människor världen över kunde stiga in i en värld av snö och is. Det togs emot väl av människor jorden runt och det känns extra härligt att kunna sprida glädje i dessa tider, säger Malin Franck, VD på Icehotel.

"See inside this year’s incredible Icehotel in Sweden - even if you can't travel there" var rubriken hos Lonely Planet och Designboom skrev "ICEHOTEL 31 opens with interactive art suite elements for an icy AR adventure".

AR-upplevelsen på Instagram
De tolv konstsviterna i Icehotel 31 kan upplevas fram till 11 april 2021, sedan smälter den vinteröppna delen av Icehotel ner till Torneälven igen. Därefter kan vinterhotellets konstsviter fortsatt upplevas genom ett AR-filter på Instagram och dessutom står den permanenta delen av hotellet kvar och erbjuder is och snö-upplevelser året runt. 

På Instagram går det  exempelvis att se deluxesviten Toybox, skapad av Wouter Biegelaar & Viktor Tsarski.  AR-upplevelsen är skapad av  DVA Studio i Stockholm. 

 



Av: Annika Rådlund Källa: Icehotel
Foto: Deluxesviten "Toybox" av Wouter Biegelaar och Viktor Tsarski Fotograf: Asaf Kliger