#swemester2020 till stöd för besöksnäringen
22 Apr 2020
Kampanjen är ett ideellt initiativ till förmån för besöksnäringen, kultur- och föreningslivet i Sverige.
Teamet bakom hotell-TV-startupen Nenda var två timmar ifrån att installera deras första pilot hos en hotellkedja när Corona-pandemin slog till. Piloten blev inställd och nu sitter de i samma situation som så många hotell, barer, restauranger och andra inom besöksnäringen och kulturlivet.
Med #swemester2020 vill Nendateamet få alla svenskar att spendera hela sin semesterkassa hemma i Sverige, för att på så bidra till en snabbare återhämtning av besöksnäringen.
Martin Servera och Stjärnurmakarna ställer sig bakom kampanjen och kända personer som Peter Jöback, Magnus Hedman och Bingo Rimér hänger på.
– Varje år åker miljoner svenskar på utlandssemester. De runt 30 miljarder kronor som annars hamnar i utlandet skulle nu, så snart det är möjligt, istället behöva spenderas på hotellnätter, konsertbiljetter, restauranger och idrottsevenemang här hemma i Sverige. Därför lanserar vi kampanjen #swemester2020, säger Carl Johan Barnekow, initiativtagare och medgrundare på Nenda.
Än så länge är det förstås inte möjligt att arrangera vare sig konserter eller stora idrottsevenemang, men friska personer kan i nuläget besöka restauranger, bo på hotell och gå på café - om de följer riktlinjerna för social distans.
Den första hotellägaren som anslöt sig var John Sandh på Garpenbergs Slott, hotell och konferens.
–Något så enkelt som att semestra hemma hela 2020 kan få oss alla och Sverige på benen igen mycket snabbare. Om man ställer sig bakom #swemester2020 lovar man att spenderas både vinter och sommar 2020 i Sverige. Vi uppmanar alla företag i besöksnäringen börjar använda hashtagen i sina erbjudanden och rabattkoder.
–Det vi menar är att många länder troligtvis är stänga under sommarsemestern, men världen kommer vara öppen till vintersemestern 2020-2021. Då gäller det verkligen att inte åka utomlands heller. Bara där är det över 15 miljarder som behövs i Sverige, förklarar Carl Johan Barnekow.
Han menar att efter pandemin kommer svenskarnas pengar verkligen att behövas på hemmaplan.
–Att semestra utomlands är förknippat med högre status än att stanna i Sverige, det är det som är grundproblemet. Genom att vi i branschen ställer oss bakom #swemester2020 kan vi ändra detta. Vi vill sätta igång kreativiteten hos människor i branschen; musiker, kreatörer, restauratörer och hotellägare. Tillsammans kan vi få svenskarna att välja Sverige istället år 2020-2021 - och många år framöver. De över 30 miljarder kronor som spenderas på utlandssemester måste stanna i Sverige.
Kampanjens olika delar:
- Använda motivet #swemester2020 på sin profilbild på facebook och instagram. I Facebook-appen: tryck på ”Redigera” på din profilbild. Tryck sedan på ”Lägg till motiv”. Importera sedan (man importerar från listan som kommer upp).
- Privatpersoner kan använda hashtagen #swemester2020 för att lägga in bilder på sina favoritställen. Kan vara både nära sitt hem, och favoritdestinationer i runt om i Sverige.
- Företag och destinationer kan använda hashtagen för att lägga upp sina erbjudanden och skapa rabattkoder.
- Musiker, kreatörer, influensers kan göra låtar, bilder och kreativa inlägg om semester i Sverige och delar med sig av sina bästa swemesterplatser.
https://www.skrivunder.com/swemester2020
Instagram: https://www.instagram.com/swemester2020/
Facebook: https://www.facebook.com/Swemester2020/
22 Apr 2020
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Ny sjömatsutbildning lanseras
"Deltagarna får en djupare förståelse för hållbarhet, artkännedom och näringslära, samtidigt som de får praktisk erfarenhet av tillagningstekniker"
-
Så mycket kaffe dricks på jobbet – cheferna toppar listan
Här är topp 5 yrken och roller som konsumerar mest kaffe.
-
Strawberry ska bygga Nordens största flygplatshotell på Arlanda
"Det känns fantastiskt för oss att kunna erbjuda ett fullservice-hotell"
-
Idag lanseras Spenn
"Med Spenn och partnerskapet med Norwegian kommer vi att skapa synergier och mervärde för våra medlemmar och partners på ett sätt som aldrig tidigare har gjorts inom lojalitet"
-
Solvalla tar från årsskiftet över restaurangerna vid arenan
"Framför allt finns det synergier som vi kommer att utnyttja"
-
Pontus Frithiof lanserar en egen te-kollektion
"Vi hoppas att våra gäster ska upptäcka teets många möjligheter"
-
Vildmarkshotellet bygger spa för 40 miljoner
"Vår vision är att skapa en oförglömlig upplevelse där gästerna verkligen känner naturens kraft och närhet"