Amaro spås bli ny trend

AmaroAmaro Nonino Quintessentia lanseras i dagarna på Systembolaget.

– En bitter som inte är så känd i Sverige men som vi tror mycket på, berättar Flavia Bergström, Senior Brand Manager och produktansvarig för Amaro Nonino Quintessentia i Sverige. Det finns ett stort intresse för amaro i världen, men trenden har inte riktigt hittat hit ännu, därför väljer vi att lansera Amaro Nonino Quintessentia.

Amaro Nonino Quintessentia är en örtig bitter som håller 35 procent alkohol, ett destillat som är framställt med en del av ÙE grappa och lagrad på ekfat. Man kan servera den på flera olika sätt, till exempel som fräsch aperitif med is och en skiva apelsin, som en drink med sodavatten eller som en avec. I smaken är den söt och frisk med en angenäm bitter ton och inslag av rabarber och apelsin.

Orazio Nonino etablerade sitt destilleri redan år 1897 och hans passion till framställandet av grappa har följt släkten genom generationerna. Idag är det systrarna Cristina, Antonella och Elisabetta, 5:e generationen, som för traditionen vidare.

www.carovin.se

Läs också