Martin & Servera lanserar egen 50/50-färs
12 Sep 2024
Den färdigblandade färsen underlättar jobbet för alla professionella matlagare som vill servera hållbara, klimatsmarta och näringsrika måltider.
–Den här nya 50/50 färsen gör det enkelt att kraftigt minska måltidens klimatavtryck. Nötfärs är traditionellt en stor volymprodukt och basen i många populära rätter, så för att nå snabba resultat ville vi börja där, säger Emelie Hansson, hållbarhetschef Martin & Servera.
Martin & Servera har, under utvecklingsprocessen, samarbetat med flera kunder för att hitta fram färs för restauranger och storkök, den har testats i många sammanhang och redan fått toppbetyg av både matgäster och kockar.
50/50-färsen innehåller hälften nötkött och hälften baljväxter, den innehåller inga tillsatser, är näringsrik och gjord helt på svenska råvaror.
Färsen är okryddad, men innehåller lite salt.-
–Vi vill driva på utvecklingen mot mer svenskodlade baljväxtprodukter. Bra för klimatet och bra för Sverige. En enda tacoservering på 100 portioner där 100 gram nötfärs byts mot 50/50 färs, minskar CO2e-utsläppen med 119 kg CO2e. Det motsvarar en bilresa från Malmö till Sundsvall. Inte illa, eller hur? säger Emelie Hansson.
12 Sep 2024
Relaterade artiklar
Mest lästa
Tidningen
Prenumerera och ta del av branschnyheter, analyser, nya projekt, affärer och människorna bakom.
Läs mer
-
Fabriken by Pontus Frithiof öppnar i Nacka Strand
"Vi är inspirerade av lokalernas industriromantiska charm men vill också bjuda på en upplevelse bortom det förväntade"
-
Hjortviken Country Club öppnar idag
Hotellet satsar på skärmfria hotellrum
-
Strawberry utökar i Danmark
"Hotellet har ett magiskt läge"
-
Mässan FFCR hyllar innovativa produkter i tävlingen Innovation Awards
”Vi är oerhört stolta över att lansera Innovation Awards – en tävling som sätter fokus på framtidens produkter och tjänster"
-
Nordic Seafood Summit arrangeras
Här möts hela sjömatsbranschen för framtidens möjligheter
-
Fem i topp - Mest lästa artiklarna 2024
Detta är de mest klickade artiklarna under året:
-
Max lanserar en hyllad Brooklyn- burgare
"Det här måste vi ta hem till Sverige”