Denna sida innehåller information om alkoholhaltiga drycker och riktar sig endast till dig som har fyllt 25 år.


Gå vidare till hemsidan

 
 

Ny satsning på ekologiskt i Gävleborg

 
Ny satsning på ekologiskt i GävleborgEmelie Sundin, projektledare på Ekologiska Lantbrukarna. Under september kommer kampanjen "EKO-september" till Gävleborgs län. Kampanjen är en ny satsning av Organic Sweden och Ekologiska Lantbrukarna med syftet att öka försäljningen av lokal, ekologiskt och KRAV-märkt mat.

Ekologiska Lantbrukarna och Organic Sweden har drivit den nationella kampanjen Eko-september sedan 2020. Från och med i år stärks det regionala arbetet i Gävleborg med en särskild satsning. Lokala ekologiska lantbrukare arrangerar evenemang där medborgare får lära sig mer om ekologiskt. Det övergripande syftet med projektet är att öka försäljningen av och kunskapen om lokal, ekologisk mat och dryck.

–Gävleborgs län har en hög andel ekologiskt jordbruksmark, nära 30 procent av allt lantbruk är ekologiskt. Det finns därför ingen motsättning mellan lokalt och ekologiskt, det går att kombinera, säger Emelie Sundin, projektledare på Ekologiska Lantbrukarna.

Ekologiskt lantbruk ger många mervärden, som högre biologisk mångfald, kolinlagring och det bidrar till renare vatten. Djuren på en ekologisk gård får utlopp för sina naturliga beteende som att beta färskt gräs och sprätta i jorden. Ekologiskt bidrar även till den lokala livsmedelsberedskapen då en ekobonde i större utsträckning är självförsörjande på bland annat foder och gödsel.

–Vi hoppas att fler får upp ögonen för alla de mervärden som ekobonden skapar. Mer biologisk mångfald och bättre beredskap - hela samhället vinner på att försäljningen av ekologisk och KRAV-märkt mat ökar, säger Charlotte Bladh André på Organic Sweden.

Projektet sträcker sig över två år och genomförs med stöd från EU genom Europeiska jordbruksfonden för landsbygdsutveckling.